آغاز گردهمایی اعتراضی مردمی در کابل

© اسپوتنیک-Azimآغاز اعتراضات بزرگ مردمی در کابل
آغاز اعتراضات  بزرگ مردمی در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و هواداران شان امروز سه‌شنبه، 4 سرطان، در استدیوم غازی در کابل اعتراض برپا کرده‌اند.

  به گزارش اسپوتنیک، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای گفته که اعتراض آنان به دلیل تداوم «کار غیر قانونی اشرف غنی»؛ رییس حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا، برگزار شده و مقامات سیاسی کشور در آن موقف گیری شان را اعلام خواهند کرد.
این نامزدان گفته‌اند که در این اعتراض شهروندان، رهبران تکت‌های انتخاباتی، اعضا و سران احزاب و جریان های سیاسی، وکلای پارلمان، فعالان جامعه مدنی و مقامات سیاسی اشتراک خواهند کرد.
تیم صلح و اعتدال و ساير اعضای شورای نامزدان انتخابات رياست جمهوری طی اعلامیه‌ای گفته که این گردهمایی در اصل تمثیل واقعی صدای رسای ملت افغانستان برای مخالفت با قانون ستیزی و حکومت نامشروع اشرف غنی است كه براساس قانون افغانستان حق تمام شهروندان کشور می‌باشد.  

در اعلامیه این تیم آمده که این همايش در مطابقت كامل با قوانين نافذه كشور برگزار خواهد گردید و برگزار کنندگان یکبار دیگر تاکید کرده اند که با در نظرداشت اهميت حفظ نظم شهر، مصوونيت و رفاه شهروندان، قرار است همايش مذكور در يك فضای كاملا صلح آميز و در هماهنگی كامل با مسؤولين امنيتی كشور بر گزار شده است.
تیم صلح و اعتدال به رهبری حكومت اخطار داده است، در صورت تلاش برای إخلال همايش مردمی و بروز هر نوع اغتشاش، آشوب و خشونت، مسووليت عام و تام آن به عهده حلقات يادشده خواهد بود.
درهمین حال وزارت امور داخله اعلام آمادگی کرده تا امنیت اعتراض کننده‌ها را تامین کند.
این وزارت دوشنبه شب در اعلامیه‌ای گفته‌است: « قرار است تعدادی از هواداران نامزدان ریاست جمهوری در شهر کابل دست به تظاهرات بزنند. نیروهای امنیتی کشور با احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان، امنیت آن‌ها را تامین می‌کنند..»
وزارت امور داخله در عین حال گفته که اعتراض کنندگان حق ندارند در جریان تظاهرات، نظم عامه را مختل کنند و سلاح سرد و گرم حمل کنند.
اعتراضات امروز سبب شده که راه‌های منتهی به مرکز و شرق شهر کابل از سوی پولیس مسدود شود.
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری یک ماه پیش نیز هشدار داده بودند که در صورت «ادامه کار غیر قانونی» حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا اعتراضات شان را آغاز خواهند کرد اما این اعتراضات به بعد از ماه رمضان به تعویق افتاد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала