نامزاد خاشقجی خواستار وضع تحریمات نفتی علیه عربستان شد

© AFP 2023 / Ozan Koseنامزاد خاشقجی خواستار وضع تحریمات نفتی علیه عربستان شد
نامزاد خاشقجی خواستار وضع تحریمات نفتی علیه عربستان شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نامزاد جمال خاشقجی، خبرنگار کشته‌شده سعودی از جامعه جهانی خواسته است تا علیه عربستان سعودی تحریمات نفتی وضع کنند.

به گزارش اسپوتنیک، خدیجه چنگیز، نامزاد جمال خاشقجی، خبرنگار کشته‌شده سعودی در مصاحبه با آژانس خبری ریانووستی در جواب به اینکه آیا به باور وی نیاز است تا بر صادرات نفت از عربستان به عنوان تحریم به خاطر قتل خاشقجی، تحریمات وارد شود، گفت: "البته".

به گفته وی، "باید علیه عربستان سعودی تحریمات وضع شود".

خدیجه افزود: "از جانب دیگر، من خوب درک نمی‌کنم که چه کاری می‌توان کرد، یا چه پروسه‌هایی را طی کرد تا علیه عربستان سعودی تحریم وضع شود. من اطمینان دارم که جامعه جهانی راهش را پیدا خواهد کرد. من به این باور دارم که عربستان سعودی باید در برابر اعمالی که انجام داده، جواب دهد و رد کردن آن و مخالفت با گزارش سازمان ملل متحد بی‌معنی است".

ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
تأثیر سیاسی عربستان بر پرونده خاشقجی

وی اعلام کرد که از ریاض تقاضا خواهد کرد تا مسوولیت قتل خاشقجی را به عهده بگیرد.

قبل از این آنیس کالامار، گزارشگر ویژه شورای سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر و خواستار وضع تحریمات بین‌المللی علیه تمام افراد مظنون در قتل خاشقجی به شمول ولیعهد عربستان سعودی و اسهام وی در خارج، شده بود.

خدیجه چنگیز برای اشتراک در برنامه رسمی ارایه گزارش درمورد قضیه قاشقجی در 41 مین نشست شورای سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، به ژنو آمده است. این سند روز چهارشنبه توسط آنیس کالامار، گزارشگر ویژه در امور اعدام‌های غیرقانونی این شورا ارایه شد.

کالامار در هفته گذشته گزارش خود را مبنی بر نقض حقوق بشر در قضیه قتل خاشقجی، منتشر کرد. وی در گزارشش گناه قتل خبرنگار را به عهده عربستان سعودی و مقامات بلندپایه عربستان به شمول محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، انداخته است. وزارت خارجه عربستان بارها اعلام کرده است که ولیعهد این کشور هیچ ارتباطی با این قتل ندارد.

قابل ذکر است که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی، برای روزنامه واشنگتن پست ایالات متحده کار می کرد و از سال ۲۰۱۷ به بعد در این کشور زندگی می کرد. او در ۲ اکتوبر پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در ترکیه ناپدید شد. در شب ۲۰ اکتوبر، رسانه های دولتی عربستان سعودی پیام لوی سارنوال کشور را منتشر کردند که با توجه به اطلاعات اولیه، خاشقجی در درگیری با کارکنان کنسولگری این کشور در استانبول جان باخته است. اما در این حال، سارنوالی استانبول کشتن خاشقجی را عمدی خواند.

بر اساس بیانیه دفتر لوی سارنوالی عربستان سعودی، به ظن کشتن خاشقجی ۲۱نفر بازداشت شده اند. برای پنج تن از این مظنونان حکم اعدام از طرف سارنوالی سعودی صادر شده و بقیه مظنونان منتظر مجازات طبق قوانین شریعت اسلامی می‌باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала