کدهای اقتصاد عددی روسیه

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر کدهای اقتصاد عددی روسیه
کدهای اقتصاد عددی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه بزرگترین کشور از نظر مساحت است که جمیعت آن را 144 میلیون نفر تشکیل میدهد. کشور که اولین انسان را به فضا روان کرده. یک روز هم سپری نمی گردد، تا نام رئیس جمهور آن را CNN یاداوری نکند. و حالا در شرایط تحریمات همه خلاقیت و منابع را برای انکشاف اقتصاد عددی استفاده میکند.

شاهویر کایا (Şahver Kaya) در مطلب منتشره در روزنامه Hürriyet (ترکیه) انکشاف اقتصادی این کشور را دقیقاً مطالعه کرده و معتقد شده که روسیه تمام چانس های مبدل شدن به کشور مسلط در جهان دارد.

او می نویسد، این کشور در نزدیکی ما قرار دارد. این یکی از بزرگترین مناطق سکونت ملل ترک تبار است، جای که در حدود 15 میلیون نفر با ریشه های ترک زندگی میکنند. و برعلاوه، این کشور است که ما از آن سیستم S-400 خریداری میکنیم که راجع به آن همه روزه صحبت میکنیم. این روسیه است.

مولف می افزاید، بعد از آشنایی با آثار مربوطه نزد من تصور ذیل راجع به کدهای اقتصاد عددی روسیه بوجود آمد. بعد از تحریمات روسیه از همه خلاقیت و منابع استفاده میکند. این کشور است که فعالانه به تکنالوژی ها به خاطر اقتصاد هرچه بیشتر بزرگتر و انعطاف پذیر کمر همت بسته و از برکت اشکال درست همکاری پیشرفت میکند.

در ماه جنوری گذشته میدویدیف صدراعظم روسیه برنامه پنج ساله انکشاف اقتصاد عددی در روسیه تصویب نمود که بودجه آن را 2،26 میلیارد دالر تشکیل میدهد. این وجوه اند که از جیب دولت تخصیص داده خواهد شد، نه از بودجه ارگان های محلی قدرت. کار جدی در باره ایجاد شبکه بزرگ مقیاس اقتصادی پیش برده میشود.

بعد از تحریمات روسیه سعی می ورزد امکانات نو برای خود ایجاد کند. بطور مثال ناحیه آزاد صنعتی روسیه در مصر (سال 2021) و یک ناحیه آزاد اقتصادی دیگر برای روسیه که میخواهد در هند ایجاد کند. در جریان یک سال در این باره صحبت ها ادامه دارند که اتحادیه اقتصادی یوریشیا که روسیه یکی از بنیانگذاران آن است، میخواهد با اسرائیل، سینگاپور، هند، مصر و ایران موافقت نامه راجع به ناحیه آزاد اقتصادی امضا نماید.

اقتصاد عددی نیز یکی از عرصه های اولویتی می باشد که روسیه بر آن بعد از تحریمات تاکید خاص مینماید و توجه خود را بر رشد سریع آن متمرکز ساخته است.

بطور مثال، روسیه در عرصه تکنالوژی های 5G از اتحادیه اروپایی پیش شده است. 80% باشندگان روسیه تا سال 2025 بر 5G دسترسی خواهند داشت.

از جانب دیگر، پروژه «یک کمربند، یک راه» چین به روسیه الهام می بخشد. روسان میدانند که این کشور موقعیت ایدیال بین چین و اتحادیه اروپایی دارا می باشد و عین چیز به ترکیه نیز مربوط میگردد، ایا چنین نیست؟

در نهمین کنفرانس «اینفوفوروم» که در سال 2018 در شانگهای برگزار گردید، نوسکوف وزیر انکشاف عددی، مخابرات و مواصلات کتلوی روسیه گفت که چین و روسیه بهترین امکانات برای همکاری در عرصه اقتصاد عددی دارند.

در اساس رقابت جهانی اقتصاد عددی قرار دارد. از همینرو وقت آن فرار رسیده تا از واژه های درست استفاده کرد. نه تکنالوژی ها، نه تکنالوژی های اطلاعاتی. اقتصاد نو را که بر انکشاف شبکه عددی بنا شده باشد، ما بنام اقتصاد عددی یاد میکنیم.

چین در بین کشورهای که مدتها قبل دورنمای تکنالوژی های اطلاعاتی-مواصلاتی را مشاهده کرده و آنها را به امکان برای انکشاف اقتصادی مبدل ساخته، کشور پیشتاز است. چین اعلام داشته که از سال 2020 تا 2030 تقریباً 411 میلیارد دالر جهت عصری سازی شبکه تیلی کمونیکشنی خود به استندرد 5G مصرف میکند.

طبق معلومات سال گذشته، رشد اقتصاد عددی چین را تقریباً 20% تشکیل میداد، در حال که رشد اقتصادی چین 6% بود.

روسیه نیز عین اهداف را در برابر خود قرار داده است. چین و روسیه باهم همکاری میکنند. رهبران دو کشور تا به حال 30 بار باهم ملاقات کرده اند. موضوع عمده این ملاقات ها — همکاری در عرصه اقتصاد عددی بود.

موافقت نامه راجع به راه اندازی و انکشاف 5G  در روسیه که چندی قبل کمپنی « Huawei» با «МТС» — بزرگترین کمپنی موبایل روسیه — امضا نمود، نیز نتیجه این ملاقات ها می باشد.

«کدهای روسیه» — این نام کتاب است که به ما در باره عنوان این مقاله الهام بخشیده و در درک بهتر روسیه کمک میکند. مولف این اثر — استاد دوکتور ولکان اوزدیمیر (Volkan Özdemir) است که درجه علمی خود را در یکی از مکاتب عمده روسیه — انستیتتوت دولتی روابط بین الملل مسکو (که هنری کیسینجر (Henry Kissinger) بنام «هارورد روسی» یاد نموده) دریافت کرده است و نظر به دیدگاه بی مانند در باره مسایل مناسبات بین المللی و انرژی برازندگی خاص دارد.

5G در روسیه

در فبروری گذشته پوتین اعلام داشت:«در سال روان باید شیمای کلی انکشاف شبکه اقتصاد عددی را، بشمول شبکه تیلی کمونیکشنی، ظرفیت ها در باره نگهداری و پروسس معلومات، تصویب کرد. در اینجا همچنان به پیش نگاه کردن ضروری است. وظیفه سال های آینده نزدیک — سازماندهی دسترسی همگانی به انترنت سرعت بلند، آغاز نمودن بهره برداری از سیستم های مخابراتی نسل پنجم، 5G، می باشد».

در تاریخ 27 فبروری پوتین پروسه در باره ایجاد استراتژی ملی در عرصه مغز مصنوعی راه اندازی کرد. در سال 2017 پوتین اعلام داشت که کشور که در ایجاد مغز مصنوعی پیشتاز گردد «فرمانروای جهان خواهد بود». بنا بر این و دیدن منظره کنونی، میتوان گفت که امروز این کشور معلوم است!

پوتین — طرفدار استفاده از تعلیمات به اصطلاح STEM، یعنی علوم طبیعی، تکنالوژیکی، انجنییری و ریاضیکی می باشد. این همان چیزی است که کشور را نیرومند می سازد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала