پاکستان گذرگاه مرزی «واگه» را به روی کالاهای صادراتی افغانستان بازگشایی می کند

© AP Photo / K.M. Chaudaryپاکستان گذرگاه مرزی «واگه» را به روی کالاهای صادراتی افغانستان بازگشایی می کند
پاکستان گذرگاه مرزی «واگه» را به روی کالاهای صادراتی افغانستان بازگشایی می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام های پاکستانی توافق کردند تا گذرگاه مرزی «واگه» را بروی لاری های باربری افغانستان برای صادرات کالا به هند بازگشایی کنند.
اشرف غنی: طالبان و پاکستان باهم وابسته اند - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی: طالبان و پاکستان باهم وابسته اند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در جریان سفرش به پاکستان و پس از دیدار با مقام های پاکستانی از باز شدن گذرگاه مرزی «واگه» بروی کالاهای صادراتی افغانستان خبر داده است.

رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با بازرگانان افغانستانی در اسلام‌آباد گفت: «عمران خان» نخست وزیر و جنرال « قمر جاوید باجوا» رئیس ستاد ارتش پاکستان توافق کردند تا گذرگاه مرزی واگه را بروی لاری های باربری افغانستان باز کنند.

وی تصریح کرد، که از این پس بازرگانان افغانستانی می‌توانند به آسانی اموال خود را با لاری‌های باربری از طریق گذرگاه مرزی واگه پاکستان مستقیما به هند صادر کنند.

یادآوری می کنیم، که افغانستان سال 2011 میلادی پیمان موسوم به «APTTCA» را با پاکستان به امضا رساند که بر اساس آن محصولات و کالاهای افغانستان می‌توانند از طریق بنادر این کشور به بازارهای جهان راه یابد.

اما به دلیل تشدید تنش‌های سیاسی بین دو کشور، پاکستان از تعهدات خود در این پیمان عقب نشینی کرده و دسترسی افغانستان به بنادر این کشور را مسدود کرد.

عدم همکاری پاکستان شرایط را برای صادرات کاهای افغانستان از طریق مرز زمینی واگه به هند با چالش‌های فراوانی روبرو کرده که مانع اساسی در برابر گسترش حجم تجارت میان هند و افغانستان به شمار می رود.

انتظار می‌رود که با سفر اخیر اشرف غنی به پاکستان مشکلات بازرگانان افغانستانی برای واردات و صادرات از طریق بنادر پاکستان برطرف شود زیرا مسائل ترانزیتی و تجاری یکی از محورهای اساسی مذاکرات رئیس جمهور غنی با مقام های پاکستانی بوده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала