بازسازی خانقاه مولانا جلال الدین بلخی

© Sputnikبازسازی خانقاه مولانا جلال الدین بلخی
بازسازی خانقاه مولانا جلال الدین بلخی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روند بازسازی خانقاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در بلخ آغاز شد.
از اول تا سوم سنبله همایش بین المللی خداوندگار بلخ مولانا جلال الدین محمد بلخی در افغانستان برگزار می شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پاسبان، بنیاد انکشافی آغا خان، کار بازسازی خانقاه مولانا جلال الدین محمد بلخی، شاعر و یکی از عارفان برجسته و پرآوازه قرن ششم را آغاز کرد. پس از هشدارها مبنی بر ویرانی خانقاه مولانا جلال الدین محمد بلخی از سوی فرهنگیان بلخ و بی توجهی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور، حالا بنیاد انکشافی آغا خان کار بازسازی دوباره خانقاه مولانا جلال الدین محمد بلخی را به عهده گرفت.

در همین حال شاعران و نویسندگان بلخ از برخورد دوگانه در بازسازی بناهای تأریخی از حکومت و وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور انتقاد کرده و می گویند:- "در چند سال گذشته بناهای تأریخی افغانستان که هویت کشور را در نزد جهانیان در جایگاه بلند قرار داده است هیچ توجهی صورت نگرفته است".

 پیش از این فرهنگیان در ولایت بلخ از تخریب شدن بخش های از خانقاه مولانا ابراز نگرانی کرده بودند و از دولت و وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور خواهان بازسازی بنای تأریخی شده و از حکومت خواستند به این بنای تأریخی کشور توجه جدی داشته و از تخریب بیشتر خانقاه مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر نام آشنای کشور جلوگیری گردد.

در همین حال بنیاد انکشافی آغاخان در افغانستان که کار ساخت و بازسازی بخش های تخریب شده خانقاه مولانا جلال الدین محمد بلخی را به عهده گرفته و قرار است کار بازسازی این بنای تاریخی کشور در ماه آینده آغاز شود.

یادآوری می کنیم، که مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پرآوازه قرن ششم هجری خورشیدی است که در بلخ افغانستان زاده شد و پس از آن پدرش از زادگاه مولانا به قونیه مهاجرت کرده و در همان جا اکنون دفن است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала