چگونه بفهمیم که قلب سالم داریم

© Photo / Pixabayچگونه بفهمیم که قلب سالم داریم
چگونه بفهمیم که قلب سالم داریم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با وجود پیشرفت های عمده در داکتری و دارو درمانی، سبک زندگی سالم بهترین روش پیشگیری از بیماری های قلبی و محافظت و ارتقای سلامت قلب است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مدیکال نیوز تودی، نتایج یک مطالعه جدید تایید می‌کند که بالا بودن سطح کلسیم در عروق کرونری عاملی برای بروز تغییرات مخرب در ساختار قلب است.

بنابر اعلام مرکز کنترول و پیشگیری از امراض امریکا، بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان است و به همین دلیل شناسایی افراد پرخطر موضوعی مهم و حیاتی در حوزه سلامت عمومی به حساب می‌آید.

رژیم غذایی برای جلوگیری از نارسایی قلب - اسپوتنیک افغانستان
رژیم غذایی برای جلوگیری از نارسایی قلب

یکی از روش‌های تعیین کننده در شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی هستند، بررسی سطح کلسیم عروق کرونری است. کلسیم نقش متعددی در بدن بازی می‌کند که یکی از آن ها حفظ سلامت استخوان هاست. با این حال وجود کلسیم در عروق کرونری می‌تواند به انباشت پلاک منجر شود.

با گذشت زمان انباشت این مواد موجب تصلب شرایین یا گرفتگی عروق می‌شود. در عارضه تصلب شرایین جریان خون محدود شده و اکسیجن کافی به ارگان های حیاتی بدن نمی‌رسد و در نتیجه فرد در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می‌گیرد.

در این بررسی محققان برازیلی اطلاعات 2500 نفر را ارزیابی کردند تا سطح کلسیم در عروق کرونری و تفاوت های ساختار قلبی بین افراد جوان و میانسال مشخص شود.

به گفته محققان با استفاده از سی تی اسکن می‌توان سطح کلسیم در عروق کرونری را اندازه گیری کرد. آزمایش ها نشان داد که هرچه این رقم بالاتر باشد، احتمال این که فرد دچار بیماری های قلبی و عروقی شود، افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، فاکتورهای متعددی با افزایش سطح کلسیم در عروق کرونری مرتبط است که از آن جمله می‌توان به افزایش سن، جنسیت، سیاه پوست بودن، استعمال سگرت و بالا بودن سطح کلسترول اشاره کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала