یونیسف: شمار کودکان مصاب به سوءتغذی حاد در افغانستان 38 درصد افزایش یافته

© AP Photo / Muhammed Muheisenکودک افغان
کودک افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یونیسف گفته است که در سال 2018 میلادی در مقایسه به 2016 شمار کودکان مصاب به سوءتغذی حاد شدید 38 درصد افزایش به میان آمده است.

به گزارش اسپوتنیک، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است که در سال جاری میلادی در حدود 6.3 میلیون نفر به‌شمول 3.8 میلیون کودک در افغانستان به مساعدت‌های بشری و حمایتی نیاز دارند.
در گزارش یونیسف که روز گذشته (دوشنبه، 10 سرطان) منتشر شده، آمده است که براساس تجزیه و تحلیل روی سروی‌های تغذی در سراسر افغانستان، در حال حاضر از 34 ولایت کشور، 22 ولایت بالاتر از مرز «سوءتغذی حاد» قرار دارد.
همچنان براساس این گزارش، شمار کودکان زیر پنج سال که در سال جاری میلادی به سوءتغذی گرفتارند، دو میلیون نفر گفته شده است. این آمار نشان‌دهنده‌ی افزایش 28 درصدی در مقایسه به سال 2018 میلادی است. 

Хлеб в руках женщины в Алеппо - اسپوتنیک افغانستان
سفره افغانها چرا خالی‌تر شد؟

در گزارش به نقل از شیما گوپتا، سرپرست دفتر نمایندگی یونیسف در افغانستان آمده است: «تغذی مناسب در جریان هزار روز اول، از زمان حاملگی مادر الی سال‌گرد دوسالگی طفل، برای رفاه و رشد هر طفل حایز اهمیت زیاد می‌باشد. بدبختانه، تعداد زیادی از اطفال بنابر موجودیت فقر، عدم مصئونیت غذایی، درگیری‌ها و عدم آگاهی در رابطه به عمل‌کردهای مناسب تغذیه از رشد باز می‌مانند که این امر سبب مصاب‌شدن هزاران طفل از سوءتغذی حاد گردیده و تعداد زیاد دیگر متحمل نوع شدیدتر این مشکل می‌شوند.»
یونیسف گفته است که در سال 2018 میلادی در مقایسه به 2016 شمار کودکان مصاب به سوءتغذی حاد شدید 38 درصد افزایش به میان آمده است.
همچنان در گزارش یونیسف آمده است که با وجود این همه چالش‌ها، حکومت افغانستان جهت بهبود صحت و تغذی کودکان اقدامات مهمی اتخاذ کرده است. براساس اعلامیه، در جریان ۱۴ سال اخیر، میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال از 69 واقعه از هر 1000 تولد زنده به 50 واقعه از هر 1000 تولد زنده کاهش یافته است.
همچنان تعداد کودکان زیر پنج سال که نسبت به سن‌شان کم‌تر رشد کرده‌اند، از 40 درصد در سال 2013 میلادی به 37 درصد در سال 2018 کاهش یافته است.
از سویی هم یونیسف گفته است که در حال حاضر در حدود یک‌هزار و 3000 مرکز صحی تطبیق‌کننده‌ی بسته‌ی خدمات صحی اساسی (BPHS) سوءتغذی حاد را تداوی می‌کند که این رقم در مقایسه به سال 2016 میلادی 35 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала