واکنش نهاد های ملی و بین المللی به حمله اخیر طالبان در کابل

© AP Photo / Massoud Hossainiواکنش نهاد های ملی و بین المللی به حمله اخیر طالبان در کابل
واکنش نهاد های ملی و بین المللی به حمله اخیر طالبان در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمله روز گذشته گروه طالبان در شهر کابل با محکومیت گسترده ملی و بین‌المللی روبه‌رو شده و حکومت طالبان را به منافقت و بی‌اعتنایی به صلح متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سران حکومت وحدت ملی ضمن محکوم کردن این حمله، گروه طالبان را به منافقت، پلیدی و بی‌اعتنایی به صلح متهم کرده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز حمله موتربمب طالبان را محکوم و نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده است. سفارت امریکا در کابل این حمله را محکوم کرده و سازمان ملل متحد از انجام آن متأسف شده است. پاکستان، چین، ایران و قطر هم این حمله را محکوم کرده‌اند.
مهاجمان وابسته به گروه طالبان روز دوشنبه دهم سرطان با موتربمب در منطقه‌ای در مربوطات حوزه شانزدهم شهر کابل حمله کردند. به دنبال آن پنج مهاجم این گروه وارد یک ساختمان نیمه‌کاره در نزدیکی محل انفجار شدند و با نیروهای دولتی به درگیری پرداختند. گروه طالبان مدعی است که در این حمله گروهی، «ریاست لوژستیک و انجنیری» وزارت دفاع ملی را هدف قرار داده است. اما نهادهای امنیتی می‌گویند که انفجار در یک منطقه «غیرنظامی» صورت گرفته است و پس از آن مهاجمان به طرف غیرنظامیان شلیک کرده‌اند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز گفته است که هدف حمله، غیرنظامیان و نهادهای ملکی بوده است. 

انفجار کابل - اسپوتنیک افغانستان
ویدیوی عملیات سرکوب مهاجمان حمله کابل + فیلم

با این حال، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، تأیید کرده است که طالبان روز دوشنبه یک «منطقه» غیرنظامی را در شهر کابل هدف قرار داده‌اند. یوناما در اعلامیه‌ای، ضمن ابراز تأسف نسبت به این حمله، گفته است که ده‌ها غیرنظامی در این حمله قربانی شده‌اند. این نهاد هم‌چنان از گروه طالبان خواسته است که از انجام حمله به مناطق غیرنظامی دست بکشد.
در همین ارتباط، کمیسیون مستقل حقوق بشر، در حالی که حمله گروه طالبان را محکوم کرده است، هدف حمله را «ریاست لوژستیک و انجنیری» وزارت دفاع ملی اعلام کرده است. با این حال، این کمیسیون گفته است که در این حمله غیرنظامیان زیادی به شمول کودکان کشته و زخمی شده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنان نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در کشور ابراز نگرانی کرده و آسیب زدن به آن‌ها را جنایت جنگی خوانده است.
براساس اعلام وزارت امور داخله در حمله موتربمب گروه طالبان در منطقه رهایشی «گل‌بهار تاور»، بیش‌تر غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان قربانی شده‌اند. طبق اعلام این وزارت، در این حمله شش نفر به شمول دو سرباز پولیس، یک محافظ تلویزیون خصوصی شمشاد، یک کودک و شهروند غیرنظامی دیگر کشته شده‌اند. این وزارت رقم زخمیان این حمله را 84 نفر اعلام کرده و گفته است که تمام آن‌ها غیرنظامی هستند. اما وزارت صحت، شمار زخمیان را 116 نفر اعلام کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала