ترامپ: با خروج از افغانستان نیرو‌های اطلاعاتی قوی را در آنجا خواهم گذاشت

© Sputnik / Vladímir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر ترامپ: می ترسم فغانستان بدون امریکا به آزمایشگاه تروریست‌ها مبدل شود
ترامپ: می ترسم فغانستان بدون امریکا به آزمایشگاه تروریست‌ها مبدل شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ می گوید قصد دارد نظامیان امریکایی را از افغانستان خارج کند اما از این نگران است که بدون حضور نظامی کشورش، افغانستان به پایگاهی برای حملات تروریستی علیه ایالات متحده تبدیل شود.

 به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روز گذشته اعلام کرد واشنگتن نیرو‌های اطلاعاتی قوی را در افغانستان باقی خواهد گذاشت، هرچند وی امید به خروج کامل ارتش این کشور از خاک افغانستان را داشته است.
رئیس جمهور ایالات متحده در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس ، تاکید کرد نگرانی او خروج 9000 نظامی امریکایی از افغانستان است، زیرا بیم آن دارد که این کشور به "آزمایشگاه تروریست ها" تبدیل شود.
دونالد ترامپ در ادامه افزود: "من آن را (افغانستان را) دانشگاه هاروارد تروریست‌ها می‌نامم."
ترامپ دراین مصاحبه با فاکس نیوزافزود: دوست دارم از افغانستان خارج شویم، اما این کشور مکان‌های مخفی خوب بسیاری دارد و باید مورد رصد و نظارت قرار بگیرد.
اظهارات ترامپ در حالی بیان شد که گروه طالبان پیش نویس توافقی را مورد بازنویسی قرار داده که بر اساس آن امریکا تمام نیرو‌های خود را از افغانستان خارج می‌کند و در عوض سران طالبان قول داده که با تروریسم مبارزه کنند.
پیشتر سهیل شاهین، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود به بیان وعده‌های امریکا برای خروج از افغانستان و عدم دخالت در امور داخلی این کشور پرداخت. شاهین در این پیام توئیتری نوشت: امریکا علاوه بر پذیرش خروج نیروهایش، قول داده است تا در آینده هیچ دخالتی در امور داخلی افغانستان نداشته باشد.

ملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران دفتر طالبان - اسپوتنیک افغانستان
هفتمین دور مذاکرات دوحه / بحث درمورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان

در پی انتشار این پیام توئیتری، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در افغانستان نیز در پیام توئیتری نوشت: این چارچوبی است که طالبان می‌پذیرد. همانطور که ما برای دور بعدی مذاکرات با طالبان آماده می‌شویم، مهم است که به یاد داشته باشیم به دنبال یک توافق جامع صلح هستیم نه یک توافق خروج.
امریکا و طالبان در چارچوب دستیابی به توافقی برای خروج نیرو‌های امریکایی از خاک افغانستان، مذاکرات خود را آغاز کردند. تاکنون واشنگتن و طالبان شش دور مذاکرات گسترده داشته‌اند که نتایج چشمگیری نداشته‌اند. ترامپ حتی از پیش از آغازا ریاست جمهوری خود درباره خروج نیرو‌های امریکا از افغانستان صحبت به میان آورده بود. او در سال 2013 در پیامی توئیتری از کشته شدن نیرو‌های امریکایی از سوی افغان‌های آموزش دیده در امریکا و هدر دادن میلیارد‌ها دالر پول این کشور انتقاد کرد.
در ماه دسامبر گذشته نیز دولت ترامپ قصد خروج نیرو‌های نظامی این کشور از خاک افغانستان را داشت که طرح پیشنهادی دولت با مخالفت قانونگذاران جمهوری خواه روبرو شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала