ملاقات ترامپ و پوتین: روسیه بعداً چه خواهد کرد؟

© Sputnik / Mikhail Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر ملاقات ترامپ و پوتین: روسیه بعداً چه خواهد کرد؟
ملاقات ترامپ و پوتین: روسیه بعداً چه خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسکو به این امید بسته که واشنگتن کدام-وقت نقطه نظر خود راجع به روسیه تغییر خواهد داد. و روسیه باید فقط به این انتظار بکشد.

دمیتری سایمس (Dimitri K. Simes)، سیاست دان و رئیس مرکز منافع ملی در نشریه The National Interest (امریکا) می نویسد، مسکو از ملاقات که در روز جمعه گذشته در اوساکا بین رئیس جمهور دونالد ترامپ و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین صورت گرفت، استقبال نمود و آن را پیروزی محقر نامید.

رهبران عالیرتبه روسیه اعتراف میکنند که در نتیجه این ملاقات کمتر چیزی تغییر کرده، ولی با خوشبنی معتدل لحن صحبت انجام شده را مشخص می سازند. آنها امیدوارند که اگر از خود حوصله مندی نشان داد و به تشنج روسیه-امریکا اجازه خارج شدن از کنترول داده نشود، واشنگتن با گذشت زمان به تشنج زدایی نو موافقه خواهد کرد و برای مسکو تغییردادن مشی خود ضروری نخواهد بود.

دمیتری پیسکوف سکرتر مطبوعاتی پوتین هنگام مصاحبه روز یکشنبه با ولادیمیر سلاویوف متصدی تلویزیون دولتی اعلام داشت که مسکو در این ملاقات نشانه امیدوارکننده مشاهده کرد که ترامپ از خود نشان داد.

او گفت:« رئیس جمهور امریکا به وضاحت قصد خود در باره دادن تحرک تازه به دیالوگ مشخص ساخت. آنچه که به پوتین مربوط میگردد، پس او از مدتها قبل راجع به نیات خود در باره در پیش گرفتن راه عادی ساختن مناسبات صحبت میکند. اما او همچنان میگوید که بدون علاقمندی متقابل از جانب امریکا ما چنین مذاکرات را پیش برده نمی توانیم».

پیسکوف افزود:« حالا ما برای اولین بار این علاقمندی متقابل رئیس جمهور امریکا مشاهده کردیم».

در عین حال، اعضای دیگر تیم پوتین اعتراف میکنند که هیچ چیزی رخ نداده که به پیشرفته اشاره کند. یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهور در باره سیاست خارجی بعد از ملاقات گفت:« با تاسف، امکان بحث عمیق در باره بسیاری موضوعات وجود نداشت».

ترامپ و پوتین مسایل کنترول بر تسلیحات، ایران، وینزویلا، سوریه و اوکراین را مورد بحث قرار دادند. اما راجع به هیچگونه موافقت نامه ها و پلان ها در ملاقات آینده اعلام نشد.

با وجود نبود نتائیج مشخص ملاقات ترامپ — پوتین، مسکو ناامید نشده است. در بسیاری تبصره های روسیه بعد از ملاقات خاطرنشان گردیده که جروبحث های، مانند آن که در اوساکا صورت گرفتند، زود یا دیر به نتائیج محسوس منجر میگردند. لیونید کلاشنیکوف که در دومای دولتی روسیه رهبری کمیته امور جامعه دول مستقل بر دوش دارد، هنگام جروبحث ها در تلویزیون دولتی روسیه اعلام داشت:« در نتیجه کدام اجلاس ما در هر صورت بر چیزی دست خواهیم یافت. این حتمی است». او افزود:« امریکایان بعد از انقلاب سال 1917 همه چیز را قطع میکردند و دور می انداختند، اما تا سال 1930 تقریباً همه روابط دیپلوماتیک احیا شده بودند. احتمالاً، آنها با کریمیا نیز عین برخورد خواهند کرد».

دمیتری سوسلوف پروفیسور مکتب عالی اقتصاد ضمن مصاحبه با نشریه "نیشنل انتیریست" قبل از ملاقات ترامپ و پوتین، نقطه نظر مشابه اظهار داشته بود. به گفته او، مسکو باور دارد که اگر مشی کنونی حفظ نمود، واشنگتن با گذشت زمان نظر خود را تغییر خواهد داد.

سرگی ریبکوف معاون وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با مجله «مناسبات بین المللی» در باره مسایل سیاست خارجی نیز سیاست مسکو را نسبت به واشنگتن «حوصله مندی استراتژیک» نامیده بود.

روسیه، در حال که واشنگتن نسبت به آن تغییر نکند و اگر این کار کدام وقتی صورت گیرد، قصد انجام دادن چه کار را دارد؟ سوسلوف توضیح نمود که برای روسیه حالا عمده — رفع عواقب است.

آنچه که به اروپا مربوط میگردد، پس در آنجا یک نوع نشانه های آن بوجود آمده که مشی مسکو در باره «حوصله مندی استراتژیک» منفعت های معین به بار می آورد. در هفته گذشته اسامبله پارلمانی شورای اروپا به احیای عضویت روسیه بدون کدام گذشت ها از جانب کرملن رای داد. روسیه را در واقعیت امر از این سازمان مدافع حقوق بشر به خاطر پیوستن کریمیا در سال 2014 موقتاً اخراج کرد و به نمایندگان روسیه حق رای دادن و یا اظهار نظر نمی داد.

موسم انتخاباتی سال 2020 تدریجا در حال پیشرفت است و گمان نمی رود که واشنگتن به کدام نزدیک شدن های قابل ملاحظه با روسیه حاضر شود. نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه کانگرس نسبت به کرملن به بدگمانی نگاه میکنند و برخورد جامعه نیز نسبت به روسیه بسیار مساعد نیست. باوجود این همه، مسکو بر آن اتکا میکند که واشنگتن کدام وقتی نقطه نظر خود را نسبت به روسیه تغییر خواهد داد. همه، انچه که باید انجام داد، این بازماندن درها و منتظر ماندن می باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала