افشای اسرار سقوط حکومت در سودان

© AFP 2023 / Albert Gonzalez Farranافشای اسرار سقوط حکومت در سودان
افشای اسرار سقوط حکومت در سودان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیپلمات غربی اسرار نقش امارات در سرنگونی «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان با همکاری رئیس شبکه اطلاعات و امنیت ملی این کشور را افشا نمود.

اسپوتنیک به نقل خبرگزاری رویتر، صلاح قوش، رئیس شبکه اطلاعات و امنیت ملی سودان با همکاری امارات عربی متحده در سرنگونی البشیر دست داشته است.

محاکمه رئیس جمهوری پیشین سودان - اسپوتنیک افغانستان
محاکمه رئیس جمهوری پیشین سودان

در گزارشی این خبرگزاری آمده است که به تاریخ 10 اپریل در شبی که البشیر از قدرت برکنار شد، قوش با البشیر در کاخ وی دیدار کرد و به او اطمینان داد که اعتراضات در اطراف وزارت دفاع مهار شده است و پس از آن البشیر به خواب رفت اما وقتی از خواب بیدار شد متوجه شد که قوش به او خیانت کرده و قوای مسلح قصر را محاصره و او را بازداشت کردند.
پس از آن افسران اردو به البشیر گفتند که کمیته عالی امنیتی متشکل از وزیر دفاع، قوماندان قوا، دستگاه اطلاعات و پولیس تصمیم به عزل تو گرفته‌اند چرا که اوضاع کشور از کنترل خارج شده است.
بنابر گزارش شبکه الجزیره، در این گزارش به نقل از برخی منابع آگاه آمده است که با وجود اینکه امارات میلیاردها دالر به سودان کمک کرده بود، اما سوء مدیریت روابط مهم با امارات از سوی البشیر باعث شد که امارات دست حمایت از سودان بردارد و حال آنکه سودان دچار بحران شدید اقتصادی شده بود.
در این گزارش همچنین آمده است که چند هفته پیش از سرنگونی البشیر، قوش با زندانیان سیاسی و گروه‌های معارض سودان دیدار کرده و به آن‌ها گفته بود که به تازگی از سفر به ابوظبی برگشته و امارات به وی وعده ارائه سوخت و کمک‌های اقتصادی داده است و به همین دلیل از این زندانیان سیاسی خواست تا به ایجاد حکومت جدید در سودان کمک کنند.
گفته می شود که قوش چند روز پیش از کودتا با تعدادی از مسئولین دستگاه اطلاعات امارات تماس تلیفونی برقرار کرده و آن‌ها را در جریان اتفاقات روزهای آینده قرار داده بود.
«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان چند ماه قبل در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала