Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

راهکار بانوان افغانستان برای اتحاد «جسم و روح» + ویدیو

© Sputnik / Tariq Azimراهکار بانوان افغانستان برای اتحاد «جسم و روح» + ویدیو
راهکار بانوان افغانستان برای اتحاد «جسم و روح» + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یوگا ورزش کمتر شناخته شده در افغانستان است که کم‌کم طرفداران خود را در میان مردم این کشور پیدا می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، یوگا ورزش جسمی و ذهنی است که در شبه قاره هند و توسط هندوها به وجود آمده است. ریشه‌یابی دقیق این ورزش که توسط چه کسی و دقیقا چگونه به وجود آمده است، به دلیل این که قدامت هزاران سال دارد ناممکن است.

در افغنستان اما مردم با این ورزش خیلی کم آشنا استند. تنها مرکز یوگا که مخصوص خانم ها است دو سال پیش و توسط فخریه ابراهیمی ممتاز اساس گذاشته شد.

به گفته‌ی او از دوازده سال پیش با ورزش یوگا آشنا شد و بعدا به صورت علمی این ورزش را فراگرفت.

خانم ممتاز می‌گوید، در دو سال گذشته بیش از صد خانم در این مرکز ثبت نام کرده اند و به صورت متوسط بیش از چهل خانم مصروف ورزش یوگا استند.

«آمار ورزشکارن به دلیل مختلف از جمله موارد امنتی در حال تغییر است. در دو سال گذشته بیش از چهل خانم در باشگاه یوگا ثبت نام کرده‌اند و به طور متوسط بیش از چهل خانم همه روزه مصروف تمرین یوگا استند».

© Sputnik / Tariq Azimفخریه ابراهیمی ممتاز مربی یوگا در کابل
فخریه ابراهیمی ممتاز مربی یوگا در کابل - اسپوتنیک افغانستان
فخریه ابراهیمی ممتاز مربی یوگا در کابل

به گفته‌ی خانم ممتاز، او با اتفاق همسرش ده سال پیش یک کمپنی انترنتی را ایجاد کردند و حالا هزینه‌های باشگاه یوگا را از طریق همین تجارت کوچک بدست میاورند.

«مصارف مرکز یوگا را از طریق همان تجارت کوچک بدست میاوریم. واقعا برای ما سخت است. چون یوگا بیشتر تاثیرات اجتماعی دارد و کار اجتماعی است، نیاز به حمایت تمویل کننده ها داریم. تا حال از آدرس هیچ نهاد تمویل نشده ایم اما تلاش می کنیم که برنامه هایی ما را گسترش و ادامه بدهیم».

فروهر ممتاز آموزگار یوگا است و با فخریه ممتاز در تنها باشگاه یوگا برای خانم ها همکار است.

از سه سال پیش ورزش یوگا را آغاز کرده است. او در مورد ورزش یوگا می‌گوید:

«یوگا ورزشی است که ذهن، بدن و روح را با هم در ارتباط می‌سازد و باعث تعادل در بدن می‌شود. شما پس از این یک ساعت یوگا ورزش کنید، احساس خوشی و رضایت می کنید و بدن تان خیلی قوی می‌شود».

ورزش یوگا فواید گسترده  دارد و به سن مشخص بستگی ندارد. تقویت در دقت و تمرکز، تقویت اعتماد به نفس و مثبت گرایی، تقویت قدرت تخیل وخلاقیت از جمله ده ها فواید یوگا شناخته شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала