تیفا: آینده انتخابات افغانستان را نگران کننده است

© Photo / کمیسیون مستقل انتخاباتاعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید،وضعیت ناخشنود سیاسی، عدم مشارکت زنان در روند ثبت نام، ناامنی و بی باوری مردم نسبت به این روند نشانه هایی از ابهام در برگزاری انتخاب ریاست جمهوری می باشد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه هشت صبح، تیفا با نشر خبرنامه ای تأکید کرده است: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.» انتقاد از کم توجهی به روند نام نویسی تقویتی برای انتخابات ریاست جمهوری و نام نویسی سراسری ولایت غزنی گفته است که رقم نام نویسی به سبب ناامنی، کم رنگ بودن برنامه های آگاهی دهی به شهروندان و نبود هم آهنگی میان کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای مربوط دیگر، اندک بوده است.
در خبرنامه بنیاد انتخابات شفاف افغانستان آمده است که نامتوازن‌ بودن مراکز ثبت‌نام، در ‌دسترس نبودن این مراکز به تعداد زیادی از مردم، خودداری از درمیان‌گذاری معلومات با ناظران، استخدام افراد زیر سن به‌حیث کارمند، ثبت‌نام‌های غیابی، کمبود کارمندان زن، کوتاه‌بودن زمان ثبت‌نام تقویتی و نبود تیم‌های سیار از دیگر دلایلی اند که این آمار بسیار ناچیز بوده است.
این در حال است که روند ثبت نام تقویتی در 18 جوزا آغاز شده و در هشتم سرطان پایان یافته است، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام میدارند که در این روند 316 هزار و 417 نفر ثبت نام کرده اند، از این میان 194 هزار آن مرد، 117 هزار و 439 دیگر آن و چهار و 978 آن زن و مرد کوچی اند.
در کنار این، حوا نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه دهم سرطان در یک نشست خبری شماره ثبت نام شده گان سرتاسری ولایت را همه گانی ساخت، او گفت، در ولایت غزنی تا هشتم سرطان در مجموع ۸۳ هزار و ۲۵۳ نفر، که شامل ۵۵ هزار و ۹۵۱ مرد، ۲۶ هزار و ۸۹۸ زن و ۴۰۴ زن ومرد کوچی می‌شود، ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال روند ثبت نام سرتاسری ولایت غزنی تا پانزدهم سرطان تمدید شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала