کاهش 90 در صد بیماری ملاریا در افغانستان

© Sputnik / JAKشفاخانه
شفاخانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با آغاز برنامه سرتاسری برای از بین بردن ملاریا از سوی وزارت صحت عامه به روز پنج شنبه در هرات، معین وزارت از کاهش 90 درصدی این بیماری به دلیل راه اندازی برنامه های آگاهی دهی و پیش گیری از آن خبر داد.

 

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز، داکتر ماموسی زیور, معین وزارت صت عامه کشور تاکید نموده است که ولایت های شرقی و جنوب شرقی هنوز در معرض خطر بیماری ملاریا قرار دارند.

وی می افزاید:« در زون شمال، شمال شرق و غرب محو ملاریا صورت گرفته و آغاز آن را از هرات می کنیم.»

با این حال آمارهای یک سال اخیر این وزارت نشان میدهد که ولایت هرات جزء ولایت ها است که کمترین میزان واقعات ملاریا در آن به ثبت رسیده است، در میان ولایت ها ننگرهار، لغمان، کنر، نورستان، پکتیا و خوست در دریف ولایت هایی قرار دارند که واقعات ملاریا نسبت به دیگر نقاط افغانستان بیشتر به ثبت رسیده است.

ربات تداوی ملاریا با کریم دندان را کشف کرد - اسپوتنیک افغانستان
ربات تداوی ملاریا با کریم دندان را کشف کرد

نمایندگان مجلس و شورای ولایتی هرات از تطبیق برنامه محو پولیو در ساحاتی که تحت کنترول طالبان قرار دارد ابراز نگرانی می کنند؛ آنان از طالبان میخواهند تا مانع اجرای این برنامه نشوند.

غلام فاروق مجروع نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان می گوید:« ن ها بخاطر حفظ جان پیر و جوان و طفل و زن و مرد این سرزمین باید تلاش کنند تا این برنامه در سرتاسر افغانستان تطبیق شود.»

داکتر مهدی حدیدی, نماینده در شورای ولایتی هرات می گوید:«وزارت صحت خوشبختانه فعالیت هایی که دارد سیاسی نیست یعنی حتی در مناطقی که تحت نفوذ طالبان هم است آن ها این برنامه را استقبال می کنند.»

با این همه بر اساس گزارش وزارت صحت عامه کشور، افغانستان، هند،پاکستان، اندونیزیا و ایتوپیا جز کشورهای بودند که در سال گذشته 82 درصد واقعات ملاریا در آن ها به ثبت رسیده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала