اقدامات نظامی: ناتو چگونه روسیه را مجازات خواهد کرد؟

© AFP 2023 / Mandel Ngan هشدار ناتو به روسیه در خصوص پیمان هسته‌ای با امریکا
هشدار ناتو به روسیه در خصوص پیمان هسته‌ای با امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل ناتو هشدار داد در صورتی که روسیه به پیمان راکت های هسته‌ای میان برد پایبند نباشد پیمان نظامی ناتو نیز به شیوه دفاعی پاسخ خواهد داد

به گزارش اسپوتنیک، نشست شورای روسیه — ناتو در بروکسل برگزار شد. این نشست در زمینه دو تمرین نظامی پیمان اتلانتیک شمالی "ناتو" صورت گرفت. موضوع اصلی این نشست، مسأله خروج روسیه و ایالات متحده از پیمان حذف راکت های هسته‌ای میان بُرد، بود.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد در صورتی که روسیه به معاهده راکت های هسته‌ای میان برد پایبند نباشد این ائتلاف نظامی به شیوه دفاعی پاسخ خواهد داد.
وی افزود: هنوز پیشرفتی در مذاکرات این سازمان با روسیه برای حفظ پیمان منع راکت های هسته‌ای میان‌برد موسوم به INF حاصل نشده است.
در سال 1987 اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا، پیمان منع استفاده از راکت های کوتاه برد و میان برد را امضا کردند. بر اساس آن تولید، خرید یا آزمایش راکت های زمینی با برد 300 تا 3400 کیلومتر از سوی این کشورها ممنوع شده است.
تا جون سال 1991 این پیمان اجرا شد و اتحاد جماهیر شوروی سابق، 1846 سیستم راکتی را از بین برد و ایالات متحده نیز 846 راکت را نابود کرد.
دولت ترامپ در اوایل فبروری پیمان منع راکت هسته‌ای میان‌برد که در سال 1987 بین این کشور و اتحاد جماهیر شوری به امضا رسیده بود را به حالت تعلیق درآورد و یک ماه بعد از آن نیز دولت روسیه با انجام اقدامی متقابل (تعلیق پیمان مذکور) به واشنگتن هشدار داد که حتی به قیمت لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد حاضر به تحمل نقض این پیمان از سوی آمریکا نخواهد شد.
اوایل هفته جاری،ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیمان منع راکت های هسته‌ای میانبرد با ایالات متحده را تعلیق کرد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала