چرا جنرال شورشی در لیبیا باخته است

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileچرا جنرال شورشی در لیبیا باخته است
چرا جنرال شورشی در لیبیا باخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در جنگ های محلی به خاطر طرابلس که طی چهار ماه جنرال خلیفه حفتر در لیبیا با حکومت آشتی ملی فیض سراج پیش می برد، مردم ملکی نیز کشته میشوند. یکی از جناح های درگیر کمپ مهاجرین را بمبارد نموده است. قصور آن را هیچکس بر دوش نه گرفته، اما این حادثه میتواند کار جنرال شورشی را یک طرفه سازد.

عالیه ابراهیمووا در مطلب منتشره در خبرگزاری «ریا نووستی» می نویسد،

کمپ مهاجرین که هدف حمله هوایی قرار رگفته، در اطراف پایتخت لیبیا، در نزدیکی پایگاه نظامی حکومتی قرار دارد. به مجرد آنکه در باره قتل 40 باشنده ملکی معلوم گردید، حکومت آشتی ملی راساٌ جنرال حفتر را به این حمله متهم نمود.

طرفداران سرج یاداوری نمودند که چند روز قبل از این ضربه جنرال شورشی راجع به ضربات هوایی آینده  هشدار میداد و مردم ملکی را به مواظبت راجع به امنیت شان دعوت میکرد. اما مهاجرین به خاطری کشته نشدند که به موقع کمپ را ترک کرده نتوانستند. در طرابلس فکر میکنند که شورشیان پایگاه هوایی را بمبارد میکردند و هدف را درست تعیین کرده نتوانستند.

اکثریت قربانیان حمله هوایی باشندگان کشورهای افریقایی بودند که میخواستند از طریق بحر به اروپا مهاجرت نمایند.

اتحادیه افریقایی که در آن مصر حامی اساسی حفتر شامل می باشد و فرانسه طرفدار جنرال شورشی، حمله هوایی را محکوم نمودند و جهت مجازات نمودن مقصرین دعوت بعمل آوردند. ترکیه نیز جنرال را مورد انتقاد قرار داد و جنرال اخیراً به مشکل توانست از برخورد با آن جلوگیری نماید.

در ماه جولای "اردوی ملی لیبیا" تحت رهبری حفتر کنترول شهر مهم استراتژیک گاریان را از دست داد. جنرال امیدوار بود که از آن جا بر طرابلس حمله نماید و نتیجه رویارویی با سراج را به نفع خود تغییر دهد. اما پلان های او برهم خورد.

نیروهای حکومت وحدت ملی که به آنها دسته های از میسورات، سومین شهر بزرگ لیبیا، کمک میکردند، اردوی جنرال را از گوریان خارج ساختند. بعد از این پیشرفت بسوی طرابلس ناممکن گردید.

اندکی قبل از این نبرد تعیین کننده مقامات ترکیه از سراج طرفداری کردند. رجب طیب اردوغان اعتراف نمود که انقره به طرابلس سلاح کمک میکند.

رهبر ترکیه گفت:« ما به سراج سلاح ارسال خواهیم کرد، اگر درخواست و پرداخت به موقع وجود داشته باشد».

اردوغان را سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرار داد و قیود بر تسلیحات را یاداوری نمود. اما او پاسخ داد که ترکیه به حکومت قانونی کشور کمک میکند، در حالیکه مصر و امارات متحده عربی سلاح و مهمات را به حفتر غیرقانونی ارسال میکنند.

بعد از شکست در گاریان جنرال بطور ناگهانی امر حمله بر کشتی های ترکیه در آب های ساحلی لیبیا و بازداشت نمودن تمام اتباع ترکیه که در شرق لیبیا قرار دارند، صادر نمود. شش نفر را توقیف نمودند.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش اعلام داشت:« ترکیه آزادسازی فوری اتباع خود انتظار دارد. در غیر این صورت تاسیسات حفتر به هدف قانونی مبدل خواهند گشت».

حفتر، با درک نمودن وضع لاچار، در مدت زمان کمتر از 24 ساعت توقیف شده گان را آزاد کرد.

جنرال باخت

کریل سیمنوف آمر مرکز تحقیقات اسلامی انستیتوت انکشاف ملی در آینده لیبیا جای برای حفتر نمی بیند.

کارشناس به خبرگزاری «ریا نووستی» توضیح کرد:" در گریان قرارگاه عمده جنرال قرار داشت که از آنجا «اردوی ملی لیبیا» را اداره و قومانده میکرد که ثبات تمام جبهه را تامین مینمود. از دست دادن آنی این شهر تلاش های تصرف طرابلس را بی مفهوم ساخت. به همه روشن گردید که جنرال توان تصرف پایتخت را ندارد".

قبلاً در بهار جنرال حفتر میتوانست بر مقام وزارت دفاع در حکومت وحدت ملی حساب نماید.

سیمنوف میگوید:" شخص سرمنشی سازمان ملل متحد انتونیو گوتیریش به لیبیا آمده بود، تا حفتر را به دور میز مذاکرات با سراج بشاند. اما او امتناع ورزید. بعد از این نه تنها سراج، بلکه همه سیاستمداران خارجی جنرال را جنایتکار جنگی میدانند. حتی لیف دینگوف رئیس گروپ تماس روسیه در باره حل منازعه داخلی لیبیا حفتر را تجاوزگر نامیده است".

او اشاره میکند که مقامات روسیه تا اخر سعی می ورزیدند با همه طرفهای منازعه در لیبیا مذاکرات پیش برند و چند بار با حفتر ملاقات نمودند. سیاست دان در اخیر گفت:" اما امروز هیچکس نمی خواهد با حفتر سروکار داشته باشد. به همه روشن است که او باخته است".

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала