متهم شدن پولیس به بدرفتاری از سوی نامزدان معترض

© REUTERS / Mohammad Ismailپولیس کابل
پولیس کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زنان معترض: در کش و گیر با پولیس لباس های مان شد و پولیس تیلفون های همراه مان را با خود برد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، نامزدان معترض که چادر اعتراضی در نزدیکی دروازه ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجراییه، که توسط پولیس برداشته شده بود، پولیس را به بدرفتاری با خود شان متهم می سازند.

این نامزدان میگویند که چهارشنبه شب، هنگامی که نیروهای برای برچیدن چادر آنان آمده بود آن را مورد لت وکوب قرار دادن و تلفون های شان را با خود بردند.

شماری بیشتر از این نامزدان زنان میباشند که پولیس به آنان هشدار داده است که اگر از اعتراضات شان دست برندارند، تصاویر خصوصی تلفون های شان در رسانه های اجتماعی پخش خواهد شد.

دیوه نیازی یکی از نامزدان معترض میگوید: «دو تن از این زنان به حوزه آمدند، گریان کردند که به لحاظ خدا تیلفون‌های مان را بدهید که در آن‌ها عکس‌های شخصی ما است، اما حوزۀ دهم هشدار داد اگر شما باردیگر این‌جا خیمه بزنید ما تیلفون‌های شما را بخاطری گرفتیم که عکس‌های شما را در رسانه‌های اجتماعی پخش کنیم.»

عنایت‌الله صحرا، نامزد معترض دیگر نیز بیان داشت: «بالای خیمه حمله کردند؛ خانم‌ها را لت‌وکوب کردند.»

بانوان معترض  انتخابات پارلمانی در کابل  لب های شان را دوختند - اسپوتنیک افغانستان
بانوان معترض انتخابات پارلمانی در کابل لب های شان را دوختند

اما وزارت داخله کشور این اتهامات را رد میکند.

سخنگوی وزارت داخله، نصرت رحیمی در این باره میگوید: «جایی را که آن‌ها انتخاب کرده بودند، غیر قانونی بود، آسیب پذیر بود؛ از همین رو پولیس با آن‌ها از همان اول به‌گونۀ مسلکی و انسانی برخورد کرده‌اند.»

نامزدان متعرض از سه ماه  بدینسو در نزدیکی دروازه ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجراییه در چهارراهی زنبق در اعتراض به تقلب در انتخابات مجلس نماینده گان چادر زده بودند.

اما چهارشنبه شب از سوی نیروهای امنیتی چادر این معترضان برچیده شد. وزارت داخله میگوید که یک مهاجم انتحاری می خواست این را آماج قرار دهد و به همین دلیل معترضان را از محل دور کردند.

اما نامزدان معترض، این ادعا که نیروهای امنیتی با سناریوی پیش ساخته،  برای برچیدن چادر شان می خوانند، به گفته آنان نیروی های امنیتی چندین فیر هوایی کردند و پس از آن که نامزدان معترض پراکنده شدند، خیمه را برچیدند.

امروز (جمعه، 14 سرطان) نیز محلی که پیش از این معترضان چادر زده بودند به روی رفت و آمد  بسته بود و نیروهای امنیتی به کسی  اجازه ورود به محل را نمی دادند.

نامزدان معترض در مکان دور از این محل گردهم آمده بودند و بر ادامه اعتراض های شان تاکید کردند.

دراین میان شماری از حقوق‌دانان هرگونه خشونت از سوی نیروهای امنیتی را در برابر مردم، نقض قانون می‌دانند.

آرش شهیرپور، حقوق‌دان گفت: «مردم حق دارند که نسبت به حق شان در هر زمان و در هر مکانی‌که خواسته باشند این‌ها اعتراض داشته باشند.»

نامزدان معترض از ولایات مختلف کشور هستند، آنان میگویند در انتخابات مجلس نماینده گان در ماه میزان سال گذشته برگزار شد، به پیمانه وسیع تقلب صورت گرفت. اینها خواهان برگزاری داده گاه ویژه برای رسیده گی به سندهایی که می گویند که از تقلب های انتخاباتی با خود دارند, هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала