دلیل خاموشی ارگ در خصوص خبرنامه مشترک امریکا و طالبان چیست؟

© Photo / M.Naderiارگ
ارگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست جمهوری در باره محتوای خبرنامه امریکا و طالبان که قرار است به زودی منتشر سکوت اختیار نموده است.

به گزارش اسپوتنیک،هر چند قرار است خبرنامه‌ی مشترک نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان به زودی همه‌گانی شود، اما ارگ ریاست جمهوری تا کنون در باره محتوای این خبرنامه و جزییات مواردی که دو طرف بر آن توافق کرده اند، اظهار نظر نمی‌کند.
صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در صحبت با رسانه ها گفت،‌ حکومت در چارچوب حفظ منافع ملی کشور، تلاش دارد روند صلح را مدیریت کند.
وی هم‌چنان می گوید، یکی از اهداف رییس جمهور غنی پایان جنگ و آوردن صلح در کشور است. به گفته او، تلاش‌ها برای حفظ منافع ملی و دست‌آوردهای به دست آمده، جریان دارد و اقداماتی که سبب خدشه‌دار ساختن این دو مورد شود، برای حکومت پذیرفتنی نخواهد بود. 

عمران خان - اسپوتنیک افغانستان
عمران خان ونمایندگان طالبان به زودی دیدار می کنند

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، قرار است هفتمین دور گفت‌وگوهای مستقیم نماینده‌گان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان با توافقاتی، به زودی پایان یابد.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا و گروه طالبان از این پیش گفته‌اند که بحث‌های این دور گفت‌وگوها روی چگونه‌گی خروج نیروهای نظامی‌ امریکا و ناتو از افغانستان و ارائه ضمانت معتبر از جانب گروه طالبان، مبنی بر این‌که پس از خروج این نیروها، افغانستان دوباره به پناه‌گاه امن برای گروه‌های تروریستی بدل نخواهد شد، متمرکز است. این دور گفت‌وگوها در هشتم سرطان آغاز شده است.
شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داده است که به احتمال زیاد، پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر، موافقت‌نامه‌ای میان دو طرف به امضا برسد. هم‌چنان گزارش شده است که سازمان ملل متحد، کشورهای چین و روسیه نیز به عنوان شاهد بر این توافق‌نامه امضا خواهند کرد. با این حال، قرار است گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که در ذات خود سومین دیدار بین‌الافغانی شمرده می‌شود، فردا یک‌شنبه، شانزدهم سرطان آغاز شود.
در گزارش الجزیره به نقل از یک منبع معتبر گروه طالبان آمده است که جانب امریکایی متعهد شده است که تا هژده ماه دیگر افغانستان را ترک کند. از این پیش،‌ دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در صحبت با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفته بود که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز شده و تعداد نیروهای نظامی ‌این کشور از چهارده هزار به نُه هزار کاهش خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала