40 میلیون دالر درآمد طالبان از پسته بادغیس

© Photo / Sh.Haidar40 میلیون دالر درآمد طالبان از پسته بادغیس
40 میلیون دالر درآمد طالبان از پسته بادغیس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگل پسته بادغیس در اختیار طالبان است و این گروه در حال تخریب آن است.
100 جریب باغ پسته در غور احداث می شود - اسپوتنیک افغانستان
100 جریب باغ پسته در غور احداث می شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، عبدالعزیز بیک رئیس شورای ولایتی بادغیس، با اشاره به نگرانی این شورا و کشاورزان در بادغیس گفت: جنگل پسته در این ولایت  سال‌هاست که در کنترل طالبان قرار داشته و علاوه بر جمع‌آوری پسته در فصل های سردی هوا نیز از درختان پسته برای گرم کردن و سوخت خود استفاده کرده که خسارات زیادی به این جنگل وارد شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 100 درصد جنگل پسته در بادغیس در کنترل طالبان و گروه‌های صاحب نفوذ بوده و حجم این جنگل از 90 هزار هکتار به 30 هزار هکتار رسیده است.

رئیس شورای ولایتی بادغیس ادامه داد: بسیاری از چراگاه های طالبان در بادغیس از بین رفته و بیشتر درختان پسته از سوی طالبان نابود شده است.

وی همچنان گفت: سالانه از برداشت جنگلات پسته در بادغیس نزدیک به 40 هزار دالر به جیب گروه طالبان و برخی از افراد صاحب نفوذ رفته و دولت تاکنون در زمینه باز پس‌گیری این زمینها اقدامی نکرده است. 

از طرف دیگر «عبدالتواب تائب» رئیس اداره کشاورزی بادغیس در این مورد گفت: ناامنی در اطراف جنگل پسته در این ولایت سبب شده  تا این منطقه از سوی  طالبان غصب و تخریب شود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر 90 نفر در حال حفاظت از این جنگل بوده که این تعداد بسیاری کم است و نیروهای امنتی بیشتری باید در این منطقه مستقر شوند.

رئیس اداره کشاورزی هرات گفت: در سال گذشته برداشت پسته از این جنگلات 21 هزار تن بوده که هزینه آن نزدیک به 75 میلیون دالر بوده و به جیب طالبان ریخته شده است.

وی تاکید کرد: در سال روان به دلیل بارندگی گسترده و رطوبت هوا جنگل پسته محصول کمتری ارائه خواهد داد.

یادآوری می کنیم، که ولایت بادغیس در غرب افغانستان یکی از ولایت های مهم تولید پسته در افغانستان به شمار می‌رود که از منابع اصلی مالی طالبان بوده و تاکنون دولت در این زمینه اقدامی نکرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала