روزگار بد منار جام و سایر آبدات تاریخی در افغانستان

© Photo / وبسایت جام غورروزگار بد منار جام و سایر آبدات تاریخی در افغانستان
روزگار بد منار جام و سایر آبدات تاریخی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منار با عظمت جام غور، این روزها در گرداب نابه‌سامانی و بی‌مهری دولت سیر می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، آخرین بار که دولت، نهادهای بین‌المللی، فعالان مدنی، خبرنگاران و مردم از منار جام غور یاد کردند، سیلاب در اطراف پایه‌های کهن آن جوش‌وخروش داشت.
اصل داستان این است که ناامنی‌ها در منطقه‌ی جام ولسوالی پر آشوب در ولایت غور، دست دولت و مردم را از ساحت این سازه‌ی باستانی کوتاه کرده است.
درد مشترک منار جام و مردم از این هم بیش‌تر است. منابع موثق مردمی به خبرنگاران محلی گزارش داده‌اند که برخی از گروه‌های مسلح بی‌مهابا اطراف منار را به ظن یافتن آثار باستانی و اشیای قیمتی، حفاری می‌کنند.
احمدشاه موحد، از خبرنگاران محلی به روزنامه‌ی ۸صبح گفته که دست‌کم ۵۰۰ طالب هم اکنون در اطراف منار جام مسکن گزیده و این منطقه را پر تنش کرده‌اند.
آقای موحد به نقل از منابع آگاه مردمی می‌گوید که طالبان پس از سقوط پاسگاه نیروهای امنیتی که وظیفه‌ی تامین امنیت اطراف منار باستانی را داشت، پا را فراتر گذاشته و دست به تخریب بخش‌هایی از زمین اطراف منار جام زده‌اند. از دید این خبرنگار محلی، این عمل طالبان تلاشی برای فروپاشی منار تاریخی جام در ولایت غور است.
منار جام با تاریخ نزدیک به یک هزار سال، آخرین بار هنگامی تیتر رسانه‌های جهان قرار گرفت که موج‌های خروشان سیلاب در اطراف آن آه نهاد دولت و فعالان فرهنگی را بر آورد. از آن واقعه کمی بیش‌تر از یک ماه می‌گذرد. در آن ویدیو دیده می‌شد که موج‌های سرکش سیلاب به بدنه‌ی این بنای تاریخی می‌تازد و کسی جلودارش نیست.

منار جام؛ خطر سقوط و وعده‌های دولت - اسپوتنیک افغانستان
منار جام؛ خطر سقوط و وعده‌های دولت

تمام تلاش اداره‌ی محلی غور منحصر به استخدام موقت چند تن از ساکنان منطقه برای منحرف کردن جریان سیلاب بود.
اداره‌ی محلی غور ناامنی‌ها در اطراف منار جام غور و ولسوالی شهرک این ولایت را می‌پذیرد اما می‌گوید که اگر طالبان تضمین اجرایی برای تامین امنیت ندهند، کسی نمی‌تواند برای بازسازی منار اقدام کند.
عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می گوید که ناامنی‌های روز افزون در اطراف منار جام کار را برای توجه بیش‌تر به وضعیت این منار سخت کرده است.
گفتنی است که پس از سیلاب یک ماه گذشته، «یونسکو» یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد وعده‌ی اختصاص دو میلیون دالر امریکایی برای بازسازی منار جام را داده بود. دولت افغانستان هم از کنار گذاشتن بودجه‌ای هرچند نامشخص برای حفاظت از این بنای تاریخی خبر داد.
به رغم این وعده‌ها اما ظاهراً افزایش تهدیدهای امنیتی و حضور گسترده‌ طالبان جنگ‌جو در منطقه جام ولسوالی شهرک ولایت غور، تا کنون کار عملی برای نگهداری از منار صورت نگرفته است. از سرنوشت مبلغی که دولت و یونسکو وعده‌ی پرداخت آن را داده بود هم تا اکنون خبری در دست نیست.

پیش از این بت های بامیان که نظاره گران زندگی مردمان و نسل های انسان ها در قرن های بسیار بوده اند نه نمادی برای بت پرستی بلکه گنجینه ای کهن برای افغانستان بود تا به جهان یادآور شوند از شکوه گذشته این سرزمین و پیشینه آن حکایت می کرد توسط گروه طالبان انفجار داده شده و کاملا تخریب شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала