اعتراض تند مجلس سنا: قطعنامه نشست بین الافغانی قطر مورد قبول نیست، جنگ طالبان جهاد خوانده شده

© Photo / Meshrano Jirgaفضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان
فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس سنا با انتقاد تند از اشتراک کنندگان این نشست می گوید که برخی از مواد قطعنامه کلاملا مخالف قانون اساسی و منافع ملی مردم افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، در یکی از مواد قطعنامه نشست بین الافغانی قطر، جنگ طالبان جهاد خوانده شده است و در جای دیگر ای قطعنامه، اشتراک کنندگان نشست خواستار ایجاد یک نظام اسلامی در افغانستان شده اند.
سناتوران با واکنش تند این دو موارد را خلاف قانون اساسی می خوانند؛ زیرا بر اساس قانون اساسی، نظام سیاسی افغانستان اسلامی میباشد.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا میگوید: «جهاد مردم افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی به پایان رسید و پس از آن به ویژه اعمال تروریستی طالبان در 18 سال گذشته جهاد نیست. آنان باید بدانند که مجاهدین واقعی نیروهای امنیتی به ویژه نیروهای ارتش است نه افراد گروه طالبان که با اعمال تروریستی خود همواره جان مردم بی‌گناه را گرفته‌اند.»
آقای مسلم یار تاکید میکند که قطعنامه نشست قطر به هیچ وجه مورد قبول مردم افغانستان نیست و خطاب به طالبان گفت که یک روزی روی میز مذاکره با دولت خواهند نشست؛ باید از همین حالا از کشتار مردم افغانستان دست بکشند.
آقای مسلم یار اشاره بر اینکه قانون اساسی افغانستان در میان قوانین تمامی کشورهای اسلامی بهترین و اسلامی ترین است؛ اما باز هم اشتراک کنندگان نشست قطر خواستار نظام اسلامی شده اند.
آقای اکبری تاکید کرد که این موارد قطعنامه نشست قطر نامطلوب و منافی قانون اساسی است؛ در حالی که مردم افغانستان به ویژه اشتراک کنندگان نشست قطر مکلفیت دارند از چنین قانون اساسی قطعاً حمایت کنند.
نشست بین الافغانی قطر با اشتراک 54 تن از نمایندگان اقشار مختلف سیاسی و جامعه مدنی از کابل و 17 عضو طالبان، روز گذشته با صدور قطعنامه 8 ماده ای پایان یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала