خلیل زاد برای گزارش دهی از روند صلح افغانستان به واشنگتن میرود

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadنماینده ویژه امریکا زلمی خلیل زاد
نماینده ویژه امریکا زلمی خلیل زاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در صحفه توییتر اش از پایان یافتن هفتمین دور گفتگوهای امریکا با طالبان در دوحه، خبر داد. او میگوید که از قطر به سوی چین و از آن جا به واشنگتن خواهد رفت تا در باره روند صلح افغانستان گزارش بدهد و مشوره کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، زلمی خلیل زاد می گوید قرار است دور هفتم گفتگوها، دو طرف در باره چگونگی روابط میان و افغانستان و امریکا پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بحث شود.
در همین حال، نماینده طالبان از پایان اختلاف نظرها میان دو طرف خبر میدهد و میگوید به زودی مسوده صلح نهایی خواهد شد.
خلیل زاد می گویدکه در ادامه هفتمین دور گفتگوها دو طرف در باره جدول زمان بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین ضد هراس افگنی، آتش بس و آغاز گفتگوها میان افغانان بحث خواهند کرد.
خلیل زاد می افزاید:« ما امیدواری داریم، خوشبین استیم، ولی تا زمانی که فیصله نشده است، مشکل خواهد بود که به اطمینان بگوییم که حتما این مسایل فردا حل خواهند شد.»

از سرگیری مذلکرات امریکا با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
ازسرگیری مذاکرات امریکا و طالبان پس از نشست بین الافغانی قطر

همچنان اشاره به اینکه نماینده گان امریکا با طالبان در باره چگونگی روابط سیاسی و اقتصادی میان افغانستان و آمریکا پس از خروچ نیروی ها خارجی گفتگو می کنند.
او هم چنان می‌گوید که اگر افغانان بخواهند ایالات متحده پس از خروج نظامی اش از افغانستان نیز نیروهای امنیتی افغان بسیج خواهند کرد.
خلیل‌زاد افزود:«زمانی که از افغانستان در برابر امریکا خطری وجود نداشته باشد و افغانان نخواهند که ارتش امریکا در افغانستان باقی بماند ما حاضر استیم که افغانستان را از نقطه نظر نظامی ترک کنیم. ولی ما میخواهیم که در آینده با افغانستان روابط خوبی اقتصادی و سیاسی داشته باشیم و دیگر مسایل، میشود که با اردوی آینده همکاری کنیم در صورتی که افغانستان آن را بخواهد.»
همزمان شیرمحمد عباسی ستانکزی عضو هیات طالبان از پایان یافت اختلافات نظرها میان هر دو طرف و از نهایی شدن توافق صلح سخن میگوید.
ستانکزی گفت:«ما با امریکایی ها هیچ مشکلی نداریم، فقط مسودۀ است که در مورد آن بحث میشود، چون نهایی نیست، زمانی که این مسوده نهایی شود آن را رسانه ها شریک می سازیم.»
اما آیا گفتگوها دو روزه میان افغانان چه تاثیری بر گفتگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان خواهد داشت؟

دور جدید نشست بین الافغانی احتملا در ازبکستان برگزار خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
دور جدید نشست بین الافغانی احتملا در ازبکستان برگزار خواهد شد

شهناز غوثی، عضو مجلس نماینده‌گان میگوید:«ای میتواند کمک خوبی بری نشست پیش روی طالبان و امریکایی ها داشته باشد بخاطر که طالبان دریافت کردند که خواسته ها و خواهشات مردم افغانستان در چه است.»
محمد ناطقی، کارشناس سیاسی گفت:«امیدواریم همانطوری که آنها در حرف های شان یک مقدار راه متعادل را یعنی حرف متعادل را در پیش گرفته امیدوار استیم در عمل نشان دهند.»
هفتمین دور گفتگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان شنبه هفته گذشته آغاز شده بود اما به دلیل برگزاری نشست میان افغانان این گفتگوها برای دو روز متوقف شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала