بی برنامه گی امریکا علت طولانی شدن جنگ در افغانستان است

© REUTERS / Omar Sobhaniامریکا جنگ در افغانستان باخته است
امریکا جنگ در افغانستان باخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش مرکز پژوهش های راهبردی و جهانی امریکا، بی برنامه گی رهبران نظامی و غیر نظامی را علت اساسی طولانی شدن جنگ افغانستان شناخته است.

به گزارش اسپونتیک، به نقل از طلوع نیوز، یک فرمانده پیشین و چند پژوهشگر امریکایی، در نشستی درباره این گزارش، بر تلاش برای توان ساختن نیروهای امنیتی افغانستان و جستجو راه ها برای رسیدن به صلح در این کشور،تاکید کردند.
مشوره نظامی و جنگ همیشه‌گی افغانستان، نام گزارشی است که به تازه‌گی از سوی مرکز پژوهش‌های راهبردی و جهانی امریکا پخش شده‌است.
دیوید بارنو، نخستین جنرال نیروهای خارجی در افغانستان می گوید در صورت خروج نیروهای آمریکایی، باز هم اوضاع را در این کشور، زیر نظارت خواهند داشت.
او افزود: «پس از ۱۸ سال، هنوز هم ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان به اندازه‌یی که باید توان مند می‌بودند، توان مند نیستند! فکر می‌کنم ما به‌جای دخیل شدن خودمان در جنگ، می‌توانیم در این بخش (توان مند سازی نیروهای امنیتی افغانستان) پول و داشته‌های دیگر را به کار ببریم.»

مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور - اسپوتنیک افغانستان
خلیل زاد با مقام های چین در مورد صلح افغانستان رای زنی کرده است

با این حال پژوهشگران بلندپایۀ امریکایی، نیز به یافته‌های این گزارش و اثرهای آن بر چگونه‌گی و ادامۀ مأموریت واشنگتن در افغانستان می‌پردازند.
بایت جاناتن سکرودن، پژوهشگر بلندپایۀ امریکایی راین باره می‌گوید: «بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵میلادی، تهدیدها در افغانستان اندک بودند. طالبان درهم کوبیده شده بودند، القاعده درهم کوبیده شده بود و پس از سال‌ها، یک احساس واقعی یی از خوشبینی‌ها در افغانستان به میان آمده بود. ممکن بود که این احساس نگه داشته شود.»
لیزا رابینسون، پژوهشگر دیگر امریکایی می‌گوید: «شما باید درک کنید که می‌توانید مشکل جنگ را از راۀ مصالحه سیاسی حل سازید. فکر می‌کنم برای یک دکتورین نظامی مهم است تا این دیدگاه را تقویت بخشد.»
در بخش دیگری از گزارش های این مرکز آمده است، هنگامی که آمریکا، پس از حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 بر افغانستان حمله کرد به دوره طالبان پایان داد، هرگز پیش بیبنی نمی کردند که 18 سال بعد هم در افغانستان خواهند جنگید.
این جنگ 800 میلیارد دالر هزینه برداشته است و نیز جان 2400 نظامی امریکایی را گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала