حادثه نفت‌کش بریتانیا در تنگه هرمز؛ واکنش‌ها در ایران و جهان

© AFP 2023 / EBRAHIM NOROOZI / JAMEJAM ONLINEحادثه نفت‌کش بریتانیا در تنگه هرمز؛ واکنش‌ها در ایران و جهان
حادثه نفت‌کش بریتانیا در تنگه هرمز؛ واکنش‌ها در ایران و جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حادثه نفت‌کش بریتانیا در تنگه هرمز واکنش‌ها در ایران و جهان را در پی داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع امریکا ضمن تفسیر گزارش‌های رسانه ها درباره تلاش ایران برای توقیف یک نفت‌کش بریتانیایی در تنگه هرمز اظهار داشت تهدید برای کشتی‌رانی در تنگه هرمز و دیگر راه های آبی بین‌المللی پاسخ جامعه بین‌المللی را طلب می‌کند.

بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا گفت: اقتصاد جهانی وابسته به جریان آزاد تجارت است و همه کشورها ملزم هستند از این اساس برای شکوفایی جهانی دفاع و محافظت کنند.

اما روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب کرد.

در پی ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در وزارت دفاع امریکا مبنی بر تلاش پنج قایق تندرو ایران برای تصرف یک نفت‌کش بریتانیایی در خلیج‌فارس و عقب نشینی آنها با دخالت ناو انگلیسی «اچ‌ام‌اس مونت‌رز» ، روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای با تکذیب این ادعا اعلام کرد:

گشت های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش های جاری و ماموریت های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی 24 ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای بریتانیایی صورت نگرفته است.

این اطلاعیه تاکید کرده است:

در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: اقدامات بریتانیا در تنگه هرمز انزجار آور است و ممکن است وضعیت کشتیرانی در منطقه را پیچیده کند.

سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه روسیه نگران وضعیت تنگه هرمز است، افزود: ریسک رویارویی مستقیم پیرامون ایران افزایش یافته است.

پیش از این، یک مسئول پنتاگون مدعی شده بود که «پنج قایق که احتمالاً ایرانی بودند به یک نفت‌کش بریتانیایی در تنگه هرمز نزدیک شدند».

مسئول آمریکایی افزود:«این قایق‌ها از نفتکش خواستند در آبهای ایران متوقف شود اما پس از هشدار کشتی جنگی انگلیس عقب نشینی کردند».

وی در ادامه مدعی شد که قایق‌های مسلح ایرانی روز چهارشنبه تلاش کردند تا یک نفت‌کش بریتانیایی را در آبهای خلیج فارس توقیف کنند، ولی یک کشتی سلطنتی بریتانیا مانع از این کار شد.

سی ان ان به نقل از دو مقام امریکایی مدعی شد ایرانی‌ها به نفت‌کش بریتانیایی «هریتیج» که در حال گذر به سوی تنگه هرمز بود دستور دادند تا مسیر خود را تغییر دهد و در نزدیکی آب‌های ایران متوقف شود.

بر اساس گزارش، این شبکه یک کشتی امریکایی از این صحنه فلم گرفت ولی کشتی اچ‌ام‌اس مونت‌رز که در حال اسکورت کردن نفت‌کش بود، سلاح های خود را به سوی قایق ها نشانه رفت و به آنها هشدار داد بازگردند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه درباره پیامدهای توقیف یکی از نفت‌کش های ایران در تنگه جبل‌الطارق هشدار داده بود.

روحانی در سخنانی در کابینه که در تلویزیون دولتی پخش می‌شد، گفت: من به انگلیس هشدار می‌دهم که شما روندی غیر ایمن را آغاز کرده اید و بعدها شاهد پیامدهای این کار خواهید بود.

نفت‌کش 330 متری گریس یک که قادر است دو میلیون بشکه نفت حمل کند روز پنجشنبه توسط پولیس و افسران گمرک جبل‌الطارق توقیف شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала