جنگ با ایران به دوزخ در زمین مبدل خواهد گشت

عضو شوید
کریستیان ماوریتزین (Kristian Mouritzen) در نشریه Berlingske (دنمارک) می نویسد، همه از جنگ با ایران هراس دارند، به خاطریکه حمله بر ایرانیان – کار به مراتب جدی تر، نسبت به عراقیان است. ارتش ایران به مراتب بزرگتر و دارای مهارت بیشتر حرفوی است و علاوه بر این در تمام منطقه شرق نزدیک راوبط دارد.

مولف می افزاید، این جنگ را آن (ایران) هم توسط سلاح های معمولی و هم توسط شیوه های تروریستی برخلاف اهداف غربی پیش خواهد برد.

بعد از آن که ایالات متحده و ایران از موافقت نامه هستوی خارج شدند، همه از جنگ هراس دارند. انگلستان، جرمنی و فرانسه فعالانه ایران را به رعایت توافقات، تا که دیر نشده، فرا میخوانند.

اما این کمک نمی کند. ایران اعلام داشت که موافقت نامه را در دو ماده مهم نقض میکند. به اساس قرارداد به آن کشور داشتن 300 کیلوگرام یورانیم غنی شده اجازه داده شده، ولی حالا ایران مقدار زیاد ذخیره کرده است. و در عین حال ایران یورانیم را، نسبت به سطح مجاز 67،3% قوی تر غنی می سازد.

فعلاً وضع بنبست بوجود آمده است. اتحادیه اروپایی نمی تواند ایرانیان را متقاعد سازد که اگر آنها موافقت نامه را رعایت کنند، پس تجارت با اروپا، روسیه و چین از سر گرفته خواهد شد. اتحادیه اروپایی مدتها قبل این مبارزه را بعد از آن باخت وقتیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا کشورها و کمپنی های را که تحریمات ضد ایران را نقض میکنند، با عواقب جدی تهدید نمود. به این ترتیب، ایران باور ندارد که از اروپایان کدام منفعیت تصور خواهد شد.

اما آیا این همه به جنگ منجر خواهد شد، وقتیکه پرداخت چنین بهای بلند مطرح می باشد؟ این سوال تا به حال بدون پاسخ باقی مانده است. هم ایران و هم امریکا اطمینان داده که جنگ را نمیخواهند، بلکه، برخلاف، به فکر یافتن راه حل از طریق مذاکرات می باشند.

تورن جنرال عبدالرحیم موسوی قوماندان نیروهای ایران به آژانس خبری Mehr گفته که ایران جنگ نمی خواهد. ترامپ میگوید که امکان مذاکرات بررسی میکند، اما خبر نمی دهد که امریکایان از ایران، برعلاوه خلع سلاح کامل هستوی، چه میخواهند. ایرانیان به نوبه خود اعلام میدارند که به مذاکرات قبل از رفع تحریمات حاضر نخواهند شد. ولی اوضاع به حد داغ شده که هردو طرف میتوانند در هر لحظه جنگ ویرانگر را تحریک نمایند.

جنگ افروزان در ایالات متحده

به گفته تریتی پارسی، پروفیسور تحقیقات شرق نزدیک در پوهنتون جورج تاون در ایالت واشنگتن، اوضاع بی حد خطرناک است و هردو طرف باید به میز مذاکرات برگردند.

او میگوید:« ایرانیان باید خوش باشند که ترامپ هنگام بحران اخیر چند هفته قبل از مفکوره رویارویی نظامی امتناع ورزید» و افزود که ایران میتوانست در برابر ترامپ در آنچه که به مذاکرات مربوط میگردد، فعالانه تر گذشت نماید.

پروفیسور در عین حال اشاره میکند که در اداره امریکا محرکین جنگ وجود دارند که نمیخواهند از مفکوره حل نظامی منازعه دست بردارند. از جمله، جان بولتون (John Bolton) مشاور ترامپ در باره امنیت ملی و وزیر خارجه مایک پومپییو (Mike Pompeo). معلومات وجود دارند که هردو، وقتیکه دو هفته قبل طیاره بی پیلوت امریکایی سرنگون ساخته شد، خواستار اقدامات نظامی گردیده بودند — و این بدان معنی است که امریکا میخواست در پاسخ دست به استعمال سلاح بزنند و ترامپ اصلاً در آخرین لحظات فکر خود را تغییر داد.

نشریه Vox امریکایی از همه کارشناسان نظامی در مورد ارزیابی نمودن این موضوع خواهش نموده که جنگ با ایران چگونه خواهد بود. یکی از آنها گفته «دوزخ در زمین»: جنگ بزرگ مقیاس با این کشور جان صدها هزار نفر را خواهد گرفت و بعد از آن ایران سال های زیادی پی هم بطور هدفمند برای منافع غرب در جهان موانع ایجاد خواهد کرد، طوریکه این کار در گذشته وجود داشت.

به این ترتیب ترامپ تمام علل برای عدم علاقمندی به جنگ با ایران دارد. سوال فقط اینست که چگونه میتوان از آن جلوگیری نمود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала