لایحه وظایف کمیشنران خارجی در کمیسیون انتخابات هنوز معلوم نیست

© Photo / IEC / IECکمیسیون مستقل انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در کمیسیون مستفل انتخابات در کنار کمیشنران داخلی کمیشنران خارجی نیز حضور دارند، خانم الوینا و احمد اسحاق در کنار هفت کمیشنر داخلی در این کمیسیون فعالیت می کنند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل سلام وطندار، نهاد ناظر انتخابات می گویند، که کمیشنران خارجی هیچ اثر مثبتی در کارکرد کمیسیون انتخابات ندارند و هنوز هم لایحه وظایف کمیشنران خارجی از سوی این کمیسیون تهیه نشده است.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانۀ افغانستان یا «فیفا» می‌گوید، فلسفۀ استخدام دو کمیشنر خارجی برای کمیسیون‌های انتخاباتی هماهنگی و اعتمادسازی برای این کمیسیون‌ها است؛ اما این دو کمیشنر تا کنون از پس این مسئولیت به درستی بیرون نیامده‌اند.

نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا «تیفا» نیز به سلام‌وطندار می‌گوید، بر بنیاد یافته‌های آنان حضور کمیشنران خارجی هیچ‌گونه اثری روی کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی نداشته است.

به گفته او نا هماهنگی و نارکارایی ها کمیسیون انتخابات از عدم حمایت صادقانه جامعه جهانی از انتخابات ناشی می شود.

اما عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که کمیشنران بین الملی بدون داشتن حق رای مانند کمیشنران داخلی حق رای دارند و حضور شان در این کمیسیون مفید پنداشته میشود.

پس از تعدیل قانون انتخابات برای هر دو کمیسیون انتخاباتی، به هدف پیش برد بهتر کار کمیشنران بین‌المللی معرفی شدند. اما نهادهای ناظر انتخابات از عدم هماهنگی و پیش‌برد درست کارهای انتخابات با حضور کمیشنران بین‌المللی انتقاد می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала