اشتراک بیش از 80 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو

© Sputnik / JAKاشتراک بیش از 80 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو
اشتراک بیش از 80 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به اساس یک نظرسنجی بیشتر زیادی از مردم افغانستان در انتخابات سال جاری اشتراک خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه‌8صبح، در یک نظرسنجی آمده است که بیشتر زیادی از مردم افغانستان در انتخابات پیش‌رو اشتراک می‌کنند.در این نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان کشور برخلاف تهیدهای بلند امنیتی، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.
نظر‌سنجی مؤسسه «تحقیق و تحلیل اجتماعی افغانستان» نشان می‌دهد که ۸۱.۱ درصد مصاحبه‌شونده‌گان در انتخابات ریاست جمهوری امسال شرکت می‌کنند.

نسیم سادات، رییس مؤسسه تحقیق و تحلیل اجتماعی افغانستان گفت که در این نظرسنجی، از تمامی اقوام مشارکت داشته‌اند. براساس گفته‌های وی، در این نظر‌سنجی با ۳۸.۵ درصد تاجیک، ۳۶.۸ درصد پشتون، ۹.۴ درصد اوزبیک، ۷.۹ درصد هزار، ۲.۵ درصد ترک و ۴.۸ درصد سایر اقوام مصاحبه تلفنی انجام شده است. هم‌چنان سطح سواد اشتراک‌کننده‌گان در این نظر‌سنجی ۲۵.۲ درصد بی‌سواد، ۲۰ درصد ابتدایی، ۲۱.۷ درصد فارغان مکتب، ۱۱.۹ درصد دانش‌جویان دانشگاه، ۱۹.۴ درصد ماستر و ۱.۴ درصد داکتر عنوان شده است.
در همین حال شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات، تعداد مصاحبه‌ کنندگان را اندک می‌دانند. یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا افزود، تعداد مصاحبه‌کننده‌گان در مقایسه با تعداد رأی‌دهنده‌گان اندک است و این مصاحبه‌شونده‌گان از ۹ میلیون رأی‌دهنده نماینده‌گی نمی‌توانند.
رییس اجرایی نهاد آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا، این نظر‌سنجی از سوی مؤسسه تحقیقی و تحلیلی اجتماعی افغانستان را مثبت ارزیابی کرد. آقای رشید گفت که افزایش رقم اشتراک‌کننده‌گان در انتخابات، بیانگر آن است که اکثر شهروندان کشور به پروسه برگزاری انتخابات باور دارند. او اضافه کرد که اکنون شهروندان کشور از جنگ، خشونت و رسیدن به قدرت با زور اسلحه، نفرت دارند.
تعداد رأی‌دهنده‌گان در انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۹ میلیون نفر اعلام شده است. مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که شهروندان کشور به شکل قابل توجهی برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌ نام کرده‌اند.
انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ششم میزان سال جاری برگزار شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала