نی: حکومت باید جلو تهدید رسانه‌ها را بگیرد تا شاهد بسته شدن آنها نباشیم

© Sputnik - AZنی: حکومت باید جلو تهدید رسانه‌ها را بگیرد تا شاهد بسته شدن رسانه‌ها نباشیم
نی: حکومت باید جلو تهدید رسانه‌ها را بگیرد تا شاهد بسته شدن رسانه‌ها نباشیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نی، حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از حکومت می‌خواهد، تامین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران را در اولویت کار‌های خویش قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، وضعیت رسانه‌ها با گذشت هر روز شکننده‌تر می‌شود. در یک هفته‌ی اخیر، شاهد کشته شدن یک کارمند رسانه، بسته شدن یک رادیوی محلی و استعفای دو خبرنگار به دلیل تهدید‌های طالبان بودیم.

هر چند در شش ماه نخست سال روان میلادی، شاهد کاهش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران نبست به شش ماه سال گذشته‌ی میلادی بودیم اما تهدیدی که از سوی طالبان در تاریخ سوم سرطان صورت گرفت، وضعیت را تغییر داد.

در حمله‌ی مهاجمان به یکی از نهاد‌های وزارت دفاع در ناحیه‌ی شانزدهم کابل، یک کارمند تلویزیون شمشاد کشته و هفت کارمند دیگر آن زخم برداشتند. عبدالرووف ایمل‌زی از افراد امنیتی تلویزیون خصوصی شمشاد در جریان درگیری مهاجمان انتحاری با نیروهای امنیتی مورد هدف قرار گرفته و ‌کشته شد.

در همین حال، نادرشاه صاحب‌زاده گرداننده‌ی برنامه‌های ادبی و اجتماعی رادیویی محلی «صدای گردیز » از سوی تفنگ‌دارانی که شناخته نشدند، کشته شد. 

گرداننده‌ی برنامه های  ادبی و اجتماعی رادیویی محلی گردیز - اسپوتنیک افغانستان
ترور گرداننده‌ی برنامه های ادبی و اجتماعی رادیویی محلی گردیز

نادرشاه شام روز جمعه تاریخ 21 سرطان ناپدید گردیده و ساعت هشت صبح شنبه 22 سرطان، نیروهای امنیتی جسدش را در منطقه‌ی باغ پیر شهر گردیز در حالی پیدا کردند که چشم‌هایش برون شده و به گونه‌ی بی‌رحمانه‌ای به قتل رسیده بود. با کشته شدن صاحب‌زاده، این هفتمین قربانی رسانه‌های افغانستان در سال روان میلادی است.

تهدیدها از سوی گروه طالبان، سبب شد که دو کارمند یک رادیوی محلی در ولایت ارزگان مجبور به استعفا از کار خبرنگاری شدند.

یک رادیوی محلی در ولایت غزنی نیز، پس از تهدید‌های که گفته می‌شود از سوی طالبان دریافت کرد، مجبور به توقف نشراتش گردید. رادیو سما در ولایت غزنی پس از آن نشراتش را متوقف کرد که به گفته‌ی مدیر این رادیو تهدید‌های از سوی گروه طالبان دریافت کرد.

وضعیت موجود، نگرانی جامعه‌ی رسانه‌ای را افزایش داده است، نی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از حکومت می‌خواهد، تامین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران را در اولویت کار‌های خویش قرار دهد. عبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی نی می‌گوید: «پس از تهدید طالبان، شاهد کشته شدن دو کارمند رسانه و بسته شدن یک رادیو بودیم، این نگرانی ما را نسبت به مصونیت رسانه‌ها و خبرنگاران افزایش داده است. در وضعیت کنونی که تهدید جدی متوجه رسانه‌ها است، این نگرانی نیز به وجود می‌آید که هر کس و یا گروهی می‌تواند در مقابل رسانه‌ها دست به خشونت زده و آخر روز عملش را به گروه طالبان نسبت دهد.»

نی یک بار دیگر تاکید می‌کند حکومت افغانستان مکلف است تامین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها را در اولویت کار‌هایش قرار دهد، تا باشد به نیاز‌های مبرم کنونی پاسخ داده شود، در غیر آن پاسخ‌گوی هر نوع عواقب بد این مهم، حکومت خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала