واکنش ترکیه به احتمال تحریم‌ اروپا

© AFP 2023 / Mustafa Ozer واکنش ترکیه به احتمال تحریم‌ اروپا
 واکنش ترکیه به احتمال تحریم‌ اروپا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه ترکیه با رد تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه این کشور، اعلام کرد این محدودیت‌ها تاثیری بری حفاری‌های انقره در شرق دریای مدیترانه ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "انادولو" وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا تاثیری بر سیاست ترکیه در عرصه حفاری گاز در سواحل قبرس ندارد. اتحادیه اروپا این اقدام ترکیه را نقض حاکمیت قبرس می‌داند.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: «نام نبردن اتحادیه اروپا از بخش ترکیه‌ای قبرس در تصمیمات خود، نشان می‌دهد که چه میزان این سازمان در موضوع قبرس جانبدارانه و جناحی عمل می‌کند».

اتحادیه اروپا روز گذشته در مرحله مقدماتی تعیین تحریم‌ها علیه ترکیه، مذاکرات بر سر «توافق فراگیر حمل‌ونقل هوایی» را تعلیق کرده و توافق کرد تا نشست‌های آتی شورای تجمیعی اروپا-ترکیه و مذاکرات عالی‌رتبه درخصوص روابط دوجانبه را فعلا برگزار نکند.

هدف اتحادیه اروپا با پیش‌بینی تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ترکیه اینست تا آن کشور را از ادامه حفاری در سواحل قبرس باز دارد. این در حالی است که ترکیه بهره‌گیری از منابع گاز موجود در سواحل قبرس را حق خود و بخش ترک‌نشین قبرس می‌داند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۵ سرطان  با انتشار گزارشی از استانبول، به واکنش وزارت امور خارجه ترکیه نسبت به تحریم‌های پیش‌بینی‌شده از سوی اتحادیه اروپا پرداخته است.

وزارت  امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که تحریم‌ها و تصمیم‌های جدید اروپا علیه ترکیه تاثیری بر سیاست آن کشور در زمینه بهره‌برداری از حوزه‌ گاز طبیعی "جمهوری قبرس شمالی" ندارد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد کشوری به نام "جمهوری قبرس شمالی" را به‌رسمیت نمی‌شناسد و اتحادیه اروپا فعالیت‌های ترکیه در بخش ترک‌نشین قبرس را نقض حاکمیت آن کشور ارزیابی می‌کند.

یشتر اتحادیه اروپا اولین تحریم ها در پاسخ به حفاری ترکیه در آبهای سرزمینی قبرس را اعلام کرد که شامل -متوقف کردن دیالوگ و گفتگو در سطح عالی؛ لغو نشست شورای مجمع ترکیه-اتحادیه اروپا؛ کاهش کمک مالی در سال 2020؛ توصیه به بانک سرمایه اروپا به تجدیدنظر در واگذاری وام به ترکیه و سرانجام

ادامه کار روی گزینه های دیگر تحریمی می باشد.

وزارت امور خارجه روسیه دراین رابطه  اظهار داشت که اقدامات ترکیه باعث نگرانی می شود و از طرفین خواست از برداشتن گامهایی که می توانند باعث تشدید اوضاع در منطقه شود خودداری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала