مجتمع راکتی S-400 در صورت استفاده درست بسیار موئثر اند

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر مجتمع راکتی S-400 در صورت استفاده درست بسیار موئثر اند
مجتمع راکتی S-400 در صورت استفاده درست بسیار موئثر اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجتمع S-400، با وحشت زیادی غرب، اخیراً وارد ترکیه شد و وریانت های کهنه به کشورهای دیگر، بطور مثال، به سوریه ارسال گردیدند. با درنظرداشت اینکه این سیستم ها بسیار قوی اند، پس جای تعجب نیست که آنها باعث چنین جروبحث ها گردیده اند.

اما نشریه Stratfor (امریکا) به این نظر است که ارزش واقعی این سیستم مدافعه هوایی با امکانات نظری آنها برابر نیست و بسیار زیاد به این مربوط می باشد که کی و چطور از آنها استفاده میکند.

تیزس های اساسی سرمقاله نشریه امریکایی:

- مجتمع های معاصر راکتی مدافعه هوایی برد زیاد در حال حاضر دفاع بسیار موئثر هوایی تامین میکنند.

- ولی، مجتمع های راکتی مدافعه هوایی با برد زیاد در برابر حملات خارج از زون فعالیت آنها و حملات کتلوی در صورت که از آنها حمایت لازم بعمل نیاید، آسیب پذیرند.

- در نهایت امر موئثریت مجتمع های راکتی مدافعه هوایی برد زیاد به آن مربوط است که در کدام کشور و چگونه از آنها استفاده میشود.

مجتمع های راکتی مدافعه هوایی روسی فعالانه در رسانه ها مورد بحث قرار دارند. سیستم های با شعاع زیادی فعالیت S-400، با وحشت زیادی غرب، اخیراً وارد ترکیه شدند و وریانت های کهنه به کشورهای دیگر، بشمول سوریه ارسال گردیدند. جروبحث های اجتماعی در این مورد ادامه دارند که آیا کشورهای خلیج فارس باید – به مثابه وزنه متقابل سیستم های امریکایی – سیستم های راکتی روسی را خریداری کنند یا نه – و آیا ایران میتواند S-400 را خریداری کند، تا دفاع هوایی خود را تحکیم بخشد. با درنظرداشت اینکه این سیستم ها چقدر قوی اند، جای تعجب نیست که آنها به یکی از موضوعات اساسی در خبرها مبدل گشته اند. با وجود این، واقعیت اینست که ارزش واقعی مجتمع های راکتی مدافعه هوایی برد زیاد با امکانات نظری آنها برابر نیست و تا اندازه زیادی به این مربوط می باشد که کی از آنها استفاده میکند.

اهمیت دفاع هوایی

مجتمع های راکتی مدافعه هوایی برد زیاد، بشمول S-300 و S-400 روسی، - این سلاح با امکانات عظیم است. سیستم های S-400 روسی – یکی از بهترین مجتمع های راکتی مدافعه هوایی استراتژیک در جهان می باشند. ( و حالا نوع جدید – S-500 طراحی میشود). جهت قوی سیستم های S-300 و نوع بعدی S-400 آن برد زیادی فعالیت آنها است که اهداف مختلف ( عمده تاً طیارات، ولی در شرایط معین راکت های بالدار و بالیستیکی) را از بین برده میتوانند و دستگاه دارای ساختار پیچیده نظارت و کشف می باشند که به اساس معلومات روسیه، تا حدی میتوانند با تکنالوژی های ستیلس مقابله نمایند. در دست پرسونل باصلاحیت و خوب آموزش دیده مجتمع های معاصر راکتی مدافعه هوایی میتواند زیان عظیم به دشمن وارد سازند.

این همه تیزس کلیدی راجع به مجتمع های معاصر راکتی مدافعه هوایی S-300 و S-400  را تائید میکند: و آن این که هیچگاه استفاده مستقلانه آنها پیشبینی نمی شد و آنها به مراتب در ترکیب سیستم وسیع واحد مدافعه هوایی موئثرترند.

حتی با درنظرداشت جسامت عظیم، روسیه و چین، بدون تردید، بطور هرچه بیشتر موثر از سیستم های S-300 و S-400 استفاده میکنند. در هردو کشور این سیستم های راکتی در سیستم بسیار فشرده و پیچیده واحد مدافعه هوایی همگرا شده که طیارات بسیار زیاد شکاری و رهگیر از آن حمایت میکنند.

پنجمین محموله اس-400 وارد انقره شد - اسپوتنیک افغانستان
پنجمین محموله اس-400 وارد انقره شد

در جمله کشورهای که از مجتمع های معاصر راکتی مدافعه هوایی با موئثریت متوسط استفاده میکنند، ترکیه شامل می باشد، جای که دستگاه های راکتی S-400 توسط تعداد قابل ملاحظه سیستم های دافع هوا حمایت نمی شوند، ولی، آنها بازهم برتری های زیادی میدهند، چون دفاع هوایی اولیه این کشور، مانند بسیاری کشورهای ناتو، عمده تاً بر طیارات شکاری متکی می باشد. در ماهیت امر S-400 باید خلای بحرانی در امکانات دفاعی ترکیه را پر نماید که در عرصه تامین دفاع ضدراکتی قبل از آن که سیستم روسی را خریداری نماید، کاملاً ناتوان ثابت گردیده بود.

در نتیجه میتوان گفت که مجتمع های معاصر راکتی مدافعه هوایی برد زیاد S-400 به تنهایی – به هیچ وجه سلاح معجزه آسا نیست. حتی موئثرترین سیستم های مدافعه هوایی میتوانند در هم کوبیده شوند، اگر بدون نیروهای حمایتی باقی بمانند و هدف حملات پی هم قرار گیرند. اما در صورت استفاده درست آنها میتوانند نقش تعیین کننده، به ویژه، اگر این حملات با مقیاس محدود باشند، بازی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала