سرنوشت نامعلوم نگهبانان معدن لاجورد در بدخشان پس از حمله طالبان

© AP Photo / Ishtiaq Mahsudطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره این معدن در حالی به دست طالبان افتاده است که در سال‌های اخیر، بارها از استخراج غیرقانونی این معدن و دست به دست شدن آن، میان زورمندان، طالبان و دولت گزارش‌هایی پخش شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، طالبان دوشنبه شب بر ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان حمله کردند و به معدن لاجورد در این ولسوالی دست یافتند و اکنون اداره این معدن را بدست دارند.
از سرنوشت نگهبانان این معدن که شمار شان به بیش از بیست تن می‌رسید، جزئیاتی در دست نیست.
اداره این معدن در حالی به دست طالبان افتاده است که در سال‌های اخیر، بارها از استخراج غیرقانونی این معدن و دست به دست شدن آن، میان زورمندان، طالبان و دولت گزارش‌هایی پخش شده‌اند.
حجت الله خردمند، عضو مجلس نماینده‌گان، گفت: "سال‌ها است که یک حلقه مافیایی در بدخشان شکل گرفته و این حلقه در تفاهم با طالبان، معدن لاجورد را در حقیقت به طالبان تسلیم کرده".

جان‌باختن دست کم هشت تن در نتیجۀ فروریختن معدن طلا در بدخشان - اسپوتنیک افغانستان
جان‌باختن دست کم هشت تن در نتیجۀ فروریختن معدن طلا در بدخشان

رییس عبدالخالق، عضو مجلس نماینده‌گان، گفت: "از نگاه جنگی این یک منبع عایداتی خوب برای طالبان است. اگر حکومت در این باره غفلت کند، باور کنید که احتمال می‌رود در شهر بدخشان تغییرات زیادی بیاورد. چون زمانی یک جنگنده (سرباز) خوب جنگ می‌‌کند که درست اکمال شود".
ریاست‌جمهوری در واکنش به این رویداد می‌گوید که نیروهای امنیتی به دست گرفتن اداره بخش‌هایی را که معادن کشور در آن‌ها واقع شده‌اند، در اولویت‌ برنامه‌های شان جا داده‌اند.
صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور می‌گوید که افتادن معدن لاجورد ولسوالی کران و منجان به دست طالبان، همیشه‌گی نخواهد بود.
صدیقی گفت: "نه تنها طالبان، بلکه گروه‌های زیاد تروریستی یکی از اهداف شان منابع ملی ما هست. جنگل‌های کنر را اگر ببینید و یا معادن ما را ببینید، آنها تلاش دارند تا در این ساحات حضور داشته باشند و این منابع را برای جنگ شان استفاده بکنند. اما در پهلوی این ما هم تلاش‌های زیادی انجام دادیم که سرمایه ملی خود را حفظ کنیم".
این رویداد در حالی رخ داده است که سه سال پیش نهاد جهانی گلوبل ویتنس در گزارشی از تسلط گروه‌های مسلح بر معدن لاجورد بدخشان و سود بردن طالبان از استخراج غیرقانونی این معدن پرده برداشت.
در این گزارش گفته شده بود که طالبان و زورمندان محلی، از استخراج غیرقانونی معادن بدخشان، ده‌ها میلیون دالر سود می‌برند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала