اشرف غنی: رئیس جمهور باید مردم را راضی نگهدارد

© @ARG - FBاشرف غنی
اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی می گوید: اگر رئیس جمهور آینده افغانستان من باشم یا فردی دیگری باید برای صلح تعهد داشته باشد بخاطری که این روند نیاز به تصامیم مشکل و چانه زنی ها دارد و او باید بتواند مردم را نیز راضی بسازد.

 به گزارش اسپوتنیک، محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور  در مصاحبه با شبکه جهانی "تی آر تی" ترکیه که روز گذشته منتشر شد گفت: امریکا و طالبان به توافق رسیده‌اند که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به یک توافق ابتدایی صلح دست یابند.

رئیس جمهور گفت، توافق احتمالی صلح میان ایالات متحده و طالبان بالای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاثیری نخواهد گذاشت.

وی بیان داشت که صلحی که بالای انتخابات تأثیر گذار باشد آن صلح میان حکومت افغانستان و طالبان خواهد بود نه میان ایالات متحده و طالبان.

محمداشرف غنی خاطر نشان ساخت که امریکا و دیگر مذاکره کننده‌ها به توافق رسیده‌اند که پیش از برگزاری انتخابات به یک توافق ابتدایی صلح دست یابند. 

آزاد شدن یک عضو برجسته طالبان از زندان گوانتانامو - اسپوتنیک افغانستان
آزاد شدن یک عضو برجسته طالبان از زندان گوانتانامو

آقای غنی گفت: "انتخابات مهم است زیرا انتخابات بر اساس قانون یک پروسه حتمی می‌باشد. رییس جمهور آینده افغانستان من باشم یا فردی دیگری باید برای صلح تعهد داشته باشد بخاطری که این روند نیاز به تصامیم مشکل و چانه زنی ها دارد و او باید بتواند مردم را نیز راضی بسازد."

وی، ایجاد احتمالی حکومت موقت در افغانستان را بی اساس خواند و گفت که رییس جمهور بعدی بر اساس انتخابات تعیین خواهد شد.

محمداشرف غنی هم‌چنان در این مصاحبه به مذاکرات صلح با طالبان اشاره کرده گفت که مردم افغانستان امارت طالبانی را که به گفته وی بر آنان تحمیل شده بود نمی‌‌پذیرند.او گفت: "صلح باید در داخل چوکات جمهوریت تأمین شود نه امارت."

آقای غنی ضمن تأکید بر این‌که فقط حکومت افغانستان صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد صلح با طالبان را دارد گفت که می‌خواهد در دو مرحله با طالبان توافق صورت گیرد.

به گفته او، نخست توافق ابتدایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری که امیدوار است تا اول سپتمبر سال‌جاری صورت گیرد و در مرحله دوم، پس از انتخابات ریاست جمهوری، توافق همه جانبه صورت گیرد.

این در حالی است که پیش از این نیز مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در سفرش به کابل گفته بود که احتمال دارد امریکا و طالبان تا ماه سپتامبر به یک توافق دست یابند.

جان بس سفیر امریکا در کابل نیز به تازگی گفته است که خاتمه جنگ در افغانستان برای کشورش در اولویت قرار دارد اما او افزود که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با کمیسیون مستقل انتخابات به همکاری های شان دوام خواهند داد.

جان بس گفت که ممکن هر دو پروسه همزمان به پیش بروند.

اما بسیاری از اعضای شورای ملی و آگاهان امور بر این باورند که صلح در اولویت جامعه جهانی قرار گرفته و احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала