وزیر صلح: برگشت مهاجرین یکی از شرایط موفقیت روند صلح است

© Photo / Abdul Salam Rahimi FBعبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح
عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دولت در امور صلح تأکید می‌ورزد که هیچ توافقی در بارۀ صلح بدون تصمیم حکومت افغانستان انجام شده نمی‌تواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح امروز (چهارشنبه، ۲۶ سرطان) در سخنرانی در مجلس سنا در حالی که نشست‌ها را میان افغانان ونیز گفت‌وگوهای امریکایی‌ها را با طالبان در تامین صلح اثرگذار می‌داند اما می‌گوید تا هنگامی که پناهجویان افغان از کشورهای همسایه برنگردند، صلح پایدار در کشور تامین نخواهد شد.
در همین حال رئیس مجلس سنا و شماری از اعضای مجلس سنا چگونگی گفت‌وگوهای صلح امریکا را با طالبان پر از ابهام و مشکوک می‌داند.

اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
غنی: روند گفتگوهای صلح، روی انتخابات تاثیری نخواهد گذاشت

رحیمی گفت: "یکی از شرایط موفقیت صلح اینست که مهاجرین برگردند تا وقتی که مهاجرین برنگردند یک صلح دایمی و باثبات تصور شده نمی تواند".
فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا گفت: "هفتمین دور گفتگوهای میان امریکاییان و طالبان که پایان یافت این مذاکرات به ما یک معما معلوم می شود و به این ما به دید شک می‌بینیم".
زلمی زابلی، عضو مجلس سنا گفت: "ما مدیریت شما (سلام رحیمی) را که در چهارسال دیدیم متاسفانه همه سیاسون از کنار رئیس‌جمهور دور شدند و این که چرا دور شده اند دلایلش نزد شما است و در باره صلح نیز با اعضای مجلس سنا نیز تاهنوز کدام نظرخواهی نشده است".
غیرت بهیر، عضو مجلس سنا گفت: "صلح یک پروسه ملی است و نباید در انحصار هیچ کسی باشد".
اما وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که این وزارت از بهر هماهنگ سازی فعالیت‌های صلح خواهانه ایجاد شده است.
رحیمی می افزاید: "باور کنید بالای هر کلمه‌یی که روی کاغذ می‌آید حتا روی این که یک کامه پشت کدام کلمه مانده شود پیش کدام کلمه مانده شود سر او هم دقت می‌کند خود رئیس صاحب جمهور".
این در حالیست که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در هفتمین دور گفتگوهایش با نماینده‌گان طالبان و نیز در سومین دور گفتگوها میان شماری از سیاست گران، خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی با طالبان در بیرون ازکشور، از نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف سخن زده شده است.
 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала