جنگلات کنر؛ منابع مالی داعش است

© AFP 2023 / Aref Karimiداعش در افغانستان
داعش در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدادی از جنگجویان شاخه خراسان گروه داعش از سال 2015 بدین سوء در ولایت هستند. اما پایگاه جدید این گروه در عمق جنگل های کنر است، این جنگلات قبلا تحت کنترول طالبان بود حالا منبع در آمدروز افزون داعش شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از کشور نیوز، داعش در عمیق جنگلات ولایت کنر دست به ایجاد پایگاه کرده است و منطقه اعظیمی از جنگلات این ولایت را در اخیتار دارد و از چوپ ها به حیث درآمدزایی استفاد می کنند.

دولت افغانستان سال 2016 فروش چوپ این جنگلات را ممنوع اعلام کرد، به گفته مقامات، سالانه، بطور متوسط 10 هکتار از جنگلات این کشور به دلیل قطع درختان از بین می روند.

پاکستان مانع تطبیق پروژه های توسعه ای در کنر می شود - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان مانع تطبیق پروژه های توسعه ای در کنر می شود

محمد یونس معلون پولیس کنر نیز در این باره گفت: پس از تروریسم، قاچاق چوب بزرگترین مشکلی است که اینجا داریم.

پیش از ولایت کنر پوشیده از جنگل ها بلوط،کاج،گردو بود، ام در سه قرن اخیر 40 درصد جنگلات این ولایت از بین رفته است.

مقام های ریاست زراعت و مالداری کنر می گویند که ولسوالی ها چپه دره،سوکی نرنگ، غازی آباد و ناری در کنترول مخالفین مسلح قرار دارد و آنها به قطع جنگلات می پردازند و از آن سود می برند.

انعام الله ساپی رییس زراعت و مالداری ولایت کنر گفت: “دقیق گفته نمی‌توانیم که کدام گروه مخالفین مسلح باج می‌گیرند، اما مخالفین مسلح که در این‌جا حضور دارند، اگر داعش است، طالبان است یا هم گروه‌های دیگر در برخی مناطق از قطع و قاچاق همین جنگلات خود شانرا تمویل میکنند .”

کُنَر یکی از ۳۴ ولایتِ افغانستان است که در شرقِ این کشور و در مرزِ پاکستان واقع شده‌است، پس از تروریزم قاچاق چوپ چالش بزرگی در این منطقه است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала