95.8 درصد زنان مخالف برگشت امارت اسلامی در افغانستان هستند

© AP Photo / Rahmat Gul95.8 درصد زنان مخالف برگشت امارت اسلامی در افغانستان هستند
95.8 درصد زنان مخالف برگشت امارت اسلامی در افغانستان هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که 95.8 درصد زنان در افغانستان با برگشت امارت اسلامی طالبان مخالفت نشان داده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، پژوهش تازه کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که 95.8 درصد زنان افغانستان با برگشت امارت اسلامی طالبان مخالفت نشان داده اند و خواهان حفظ نظام مردم‌سالاری اند.

در این پژوهش که از بیش از پنج‌هزار شهروند پرسیده شده، تنها 4.2 درصد بانوان با امارت طالبانی پسا توافق صلح موافق بوده اند.

این پژوهش بانوان، رایزنی روی حقوق شهروندی و بانوان را در مذاکرات صلح موضوع غیرقابل بحث گفته است.

آزار و اذیت جنسی مانع اصلی کار زنان در ادارات - اسپوتنیک افغانستان
فعالان حقوق زن در بلخ خواهان حضور بیشتر زنان در گفتگوهای صلح هستند

سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید: «نقطه خوبی که یکی از دست‌آوردهای تحقیق است، 95.4 درصد زنان از نظام فعلی و دموکراسی دفاع کرده اند».

در همین حال، کمیسیون حقوق بشر هشدار می‌دهد که اگر تخطی‌های حقوق بشری ادامه یابد، تامن صلح در کشور ممکن نخواهد بود.

خانم سمر می‌افزاید: «در صورتی که آزادی‌های مردم محکوم شود و تخطی‌های حقوق بشر ادامه یابد، تامین هیچ‌گونه صلح در افغانستان ممکن نیست».

با این حال، در پژوهش زنان، صلح و امنیت، خواسته شده تا در مذاکرات صلح با طالبان، موضوع حقوق شهروندی و زنان به رایزنی گرفته نشود. نقش دادن به قربانیان جنگ در گفت‌وگوها، درنظرگیری حقوق اقلیت‌های مذهبی و حفظ دست‌آوردهای هجده سال پسین بخش دیگر از خواسته‌ها از روند گفت‌گوها بوده است.

بانوانی که در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان حضور داشته اند از احتمال برگشت قاعده‌های سخت‌گیرانه بر بانوان پس از توافق صلح نگرانی نشان داده اند، همین‌گونه فعالان حقوق زن هم دورنمایی زنان را پس از صلح، مبهم می‌بینند.

ثریا صبح‌رنگ یک فعال حقوق زنان اظهار می‌دارد: «همه نگران استند که مبادا با حقوق و آزادی‌های شهروندی معامله صورت بگیرد که تاکید بر فصل دوم قانون اساسی است».

پیشتر در قطع‌نامه نشست میان‌افغان‌ها در دوحه، طالبان و هیئت افغانستان روی متنی در باره بانوان تفاهم کرده بودند که در آن بر تأمین حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام تاکید شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала