آیا اشعه ایکس سرطان زا است؟

© Fotolia / Sudok1اشعه ایکس و ارتباط آن با ابتلا به سرطان
اشعه ایکس و ارتباط آن با ابتلا به سرطان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشعه‌های رادیولوژی از عوامل سرطان‌زا در بدن انسان شناخته شده‌اند.

 به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه کمبریج انگلیس پس از تحقیقات طولان نتیجه گرفتند که حتا مقادیر ناچیز اشعه ایکس پس از سه بار توموگرافی نیز می تواند برای بدن خطرناک باشد، زیرا قرار گرفتن در مقابل اشعه ایکس خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

نتایج این تحقیق در مجله علمی MedicalXpress  منتشر شده است.

لبنیات امراض سرطان و شکر را معالجه می کند. - اسپوتنیک افغانستان
لبنیات امراض سرطان و شکر را معالجه می کند

به گفته کارشناسان، سطح ایمنی اشعه باعث افزایش تعداد سلول های جهش یافته در ژن P53 می شود. لازم به ذکر است که امروزه توموگرافی کامپیوتری یک روش تشخیص بی خطر برای سلامتی انسان می شود اما تا هنوز مطالعه عمیق روی این روش هنوز انجام نشده است.

کارشناسان تاکید می کنند که سلول های جهش یافته که می توانند به  غدوات سرطانی تبدیل شوند که در بدن هر فرد موجوداست. با افزایش سن انسان، شمار این گونه سلول ها نیز افزایش می یابد، اما تعداد کمی از آنها به سلول های بدخیم تبدیل می شوند.

ولی با این وجود، بسیاری از دانشمندان و سازمان‌های نظارتی بر این باورند که حتی مقدار خیلی کمی از اشعه ایکس و گاما نیز می‌تواند سرطان زا باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هر چه دوز اشعه بالا باشد و بیشتر در معرض آن باشیم، خطر ابتلا به سرطان نیز افزایش می‌یابد و بالعکس هر چه دوز آن کمتر خطر ابتلا به سرطان نیز کاهش می‌یابد و به طور کل می‌توان گفت که این اشعه کاملا ناسالم و خطرناک است.

 مطالعات شواهد مختلف از منابع مختلف از جمله تحقیق روی بازماندگان بمب اتم در جاپان ، افرادی که در معرض حادثه هسته‌ای چرنوبیل بودند، افرادی که برای درمان سرطان و یا بیماری‌های دیگر در معرض مقدار زیادی از اشعه بودند و هم‌چنین کارگرهای معدن اورانیوم همه صحت این ادعا را ثابت می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала