ترامپ خواستار رهایی پزشک بن لادن است

© AP Photo / AP Photo/Qazi Rauf, Fileامریکا خواستار رهایی پزشک بن لادن است
امریکا خواستار رهایی پزشک بن لادن است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا از پاکستان می خواهد پزشکی را که در از بین بردن بن لادن کمک کرده بود از حبس آزاد نماید

به گزارش اسپوتنیک، یک تن از اعضای بلند پایه دولت امریکا خبر داده است که، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در دیدار آتی خود با نخست وزیر پاکستان که قرار است در تاریخ 22 جولای در واشنگتن برگزار شود، قصد دارد از وی رهایی شکیل آفریدی، پزشکی را که در نشان دادن مخفی گاه بن دلادن امریکایی ها را مساعدت نموده بود؛ درخواست کند.

 این مقام بلند پایه گفته است، موضوع رهایی این فرد برای ایالات متحده اهمیت زیادی را دارا است.

این مقام کاخ سفید افزود: ، این یک مسئله بسیار مهم برای رئیس جمهور و مردم امریکا است. پاکستان می تواند با آزادی داکتر آفریدی که به طور غیر عادلانه در زندان به سر می برد، نقش رهبر در منطقه را ایفا کند و نمونه ای بارز را برای جامعه بین المللی به نمایش بگذارد. 

 وی گفت، ایالات متحده خواستار بلافاصله آزاد شدن آفریدی است، ما به طور واضح و منظما به پاکستان هم به صورت خصوصی و هم از طریق کانال های ارتباطی در این مورد خبر داده ایم و این کار را در آیِنده نیز ادامه خواهیم داد.

وی گفت: "او (افرییدی) قهرمان کشور ما است." به گفته وی، ادامه بودن آفریدی در زندان پاکستان، عامل مهمی در سیاست امریکا در رابطه با پاکستان خواهد بود.

اسامه بن لادن رهبر القاعده
ترامپ خواستار رهایی پزشک بن لادن است  - اسپوتنیک افغانستان
اسامه بن لادن رهبر القاعده

عمران خان، نخست وزیر پاکستان امروز (شنبه 29 سرطان) برای دیدار و گفتگو با مقامات امریکایی به واشنگتن سفر کرد.

وی سه روز در امریکا اقامت خواهد داشت و دوشنبه 22 جولای با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا دیدار خواهد کرد.

منابع آگاه اعلام کرده اند که تسهیل فرایند صلح افغانستان یکی از محورهای اصلی گفتگوهای ترامپ با عمران خان است.

گفته می شود مقامات امریکایی در این دیدارها از پاکستان خواهد خواست طالبان را به پذیرش آتش بس دائم و مذاکره با دولت افغانستان وادار کند.

داکتر افریدی متهم شده که از خانواده بن لادن نمونه های ژنتیکی جمع آوری کرده و در اختیار سازمان استخباراتی ایالات متحده امریکا گذاشته است؛ موضوعی که در سال ۲۰۱۱ باعث شد به گفته امریکا بن لادن در یک عملیات شبانه نیروهای ویژه این کشور در منطقه ابیت آباد پاکستان کشته شود.

چند روز پس از کشته شدن اسامه بن لادن، نظامیان پاکستانی داکتر شکیل افریدی را به اتهام خیانت و کمک به تروریست ها بازداشت کردند. زندانی ساختن وی از دیرزمانی باعث کشیدگی در روابط میان امریکا و پاکستان شده است. امریکا اخیرا پاکستان را متهم کرده که از شورشیانی در افغانستان حمایت می کند که علیه نیروهای افغان، امریکایی و ناتو می جنگند، به همین دلیل امریکا کمک های مالی میلیون دالری اش را به نظامیان پاکستانی قطع کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала