غنی: نیت طالبان تداوم جنگ، خشونت و کشتار افراد ملکی است

© Photo / ARG / ARGاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی می گوید، طالبان با انجام حملات اخیر نشان دادند که نیت آن‌ها تداوم جنگ، خشونت و کشتار افراد ملکی است.

به گزارش اسپوتنیک، حمله موتربمب به دانشگاه کابل یک روز پس از حمله گروهی طالبان بر فرماندهی پولیس قندهار اتفاق افتاد. طبق اعلام وزارت امور داخله، در حمله به فرماندهی پولیس قندهار، هفت فرد ملکی و سه پولیس کشته شدند و ۵۹ فرد ملکی و ۲۷ پولیس دیگر زخم برداشتند. 

این حمله در حالی انجام شده که حکومت مطابق فیصله لویه‌جرگه مشورتی صلح، در حال پیش‌برد برنامه صلح در کشور است.

در حمله موتربمب روز گذشته در ورودی دانشگاه کابل 8 نفر کشته شدند و 34 نفر زخم برداشتند. طالبان گفته‌اند که این حمله ربطی به این گروه ندارد. حکومت اما می‌گوید که این حمله کار گروه طالبان بود. یوناما، حمله موتربمب روز جمعه را «جنایت جنگی» خوانده است. طبق یافته‌های ابتدایی این سازمان، هدف این حمله، دانشگاه کابل بوده است.

در حمله طالبان بر مرکز فرماندهی پولیس قندهار 11 تن کشته و 80 تن دیگر زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان
در حمله طالبان بر مرکز فرماندهی پولیس قندهار 11 تن کشته و 80 تن دیگر زخمی شدند

حمله موتربمب به دانشگاه کابل یک روز پس از حمله گروهی طالبان بر فرماندهی پولیس قندهار اتفاق افتاد. طبق اعلام وزارت امور داخله، در حمله به فرماندهی پولیس قندهار، هفت فرد ملکی و سه پولیس کشته شدند و 59 فرد ملکی و 27 پولیس دیگر زخم برداشتند. 

حمله موتربمب بامداد روز جمعه بیست‌وهشتم سرطان در ورودی دانشگاه کابل در حالی رخ داد که هزاران متقاضی آزمون «استاژ قضایی» رهسپار این دانشگاه بودند. پولیس می‌گوید که قربانیان این حمله افراد ملکی هستند. تنها یک پولیس ترافیک مشمول کشته‌‌گان این حمله است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در واکنش به حمله روز جمعه در شهر کابل، این حمله را «جنایت جنگی» خوانده است. به گفته این سازمان، هدف این حمله دانشگاه کابل بوده است.

حمله به دانشگاه کابل درست یازده روز پس از آن انجام می‌شود که طالبان در نشست بین‌الافغانی قطر تعهد کردند که تلفات غیرنظامیان را به «صفر» می‌رسانند. این نشست برای دو روز به تاریخ شانزدهم و هفدهم ماه جاری با میزبانی مشترک قطر و آلمان برگزار شده بود. این گروه در این نشست هم‌چنان تعهد کرد که به تأسیسات عام‌المنفعه به شمول مکاتب، دانشگاه‌ها و شفاخانه‌ها حمله نخواهد کرد. هرچند مسوولیت حمله به دانشگاه کابل را گروه طالبان برعهده نگرفته است، اما پولیس می‌گوید در این‌که حمله توسط این گروه انجام شده است، تردیدی نیست.

شورای امنیت ملی کشور در واکنش به این حملات، گفته است که گروه طالبان در جنگ «نامشروع» خود با بی‌رحمی تمام به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهد و حمله به دانشجویانی که برای شرکت در یک آزمون رهسپار دانشگاه بودند، ثبوت آشکار این وحشت است. این شورا افزوده که «ما این حمله زبون و بی‌رحم را شدیداً نکوهش می‌کنیم و آن را یک عمل خلاف اصول اسلامی، انسانی و بین‌المللی می‌دانیم.» شورای امنیت در ادامه گفته است در حالی که تمام مردم نسبت به روند گفت‌وگوهای صلح خوش‌بین هستند، این نوع حملات، آرزوی مردم را مخدوش و روند صلح را مورد شک قرار می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала