تشکیل ائتلاف ضد ایرانی امریکا برای کنترل تنگه هرمز

© Sputnik / Shiva Abshenasدرباره نفتکش گم شده در تنگه هرمز چه می دانیم؟ + عکس
درباره نفتکش گم شده در تنگه هرمز چه می دانیم؟ + عکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مایک پمپئو، وزیر امورخارجه امریکا مدعی شد: ما در حال تشکیل ائتلافی جهانی برای تضمین عبور و مرور آزاد از تنگه هرمز هستیم اما این کار به زمان بیشتری نیاز دارد.

به گزارش اسپوتنیک،مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «WFTV 9» گفت،"ما در حال تلاش برای تغییر رفتار رهبری جمهوری اسلامی ایران هستیم و ما یک ائتلاف تشکیل میدهیم که تنگه هرمز را گشتزنی میکند تا این مسیرهای دریایی را باز نگهدارند. کشورهایی از سراسر جهان دراین ائتلاف شرکت خواهند کرد.

عقیده ترامپ درباره بشقاب پرنده ها و موجودات فضایی - اسپوتنیک افغانستان
هشدار ترامپ به ایران: مواظب باشید

پیشتر شبکه خبری Defense One نوشت، جنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده  به دنبال تشکیل ائتلافی نظامی با تعدادی از کشورها برای حمایت از آزادی تردد و دریانوردی در دو تنگه هرمز و باب المندب است.

در گزارش گفته شد که اخیرا جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک امریک، با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، و مارک ایسپر، سرپرست وزارت دفاع امریکا برای توافق در مورد چگونگی جرئیات تشکیل این ائتلاف جلسه‌ای را برگزار نمودند.

جنرال امریکایی در ادامه افزود: ما در حال تعامل با تعدادی از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی تشکیل دهیم که آزادی دریانوردی در تنگه هرمز و باب المندب را تضمین کند.

یادآوری می کنیم که تنش ها میان ایران و ایالات متحده پس از وقوع حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان صورت گرفت، رو به تشدید نهاد.

در تاریخ 13 جون سال جاری دو انفجار مهیب در دریای عمان رخ داد و منابع خبری دقایقی بعد اعلام کردند، دو نفتکش بزرگ هدف انفجار قرار گرفته‌اند. با اینکه واشنگتن در این حادثه ایران را متهم نمود اما این ادعا حتی از سوی نزدیک ترین متحدان امریکا نیز حمایت نشد.

کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند با وجود اتهامات واشنگتن علیه ایران، هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود ندارد. 

از سوی دیگر تهران قاطعانه هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده‌ بود. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران این حادثه را بسیار مشکوک توصیف کرده و گفت که شواهد واشنگتن، اتهاماتی است که با هدف تخریب تلاش‌های دیپلماتیک ایران صورت می گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала