افغانستان یک میلیون تن نفت از ازبکستان خریداری می کند

© Flickr / Eric Haglundافغانستان یک میلیون تن نفت از ازبکستان خریداری می کند
افغانستان یک میلیون تن نفت از ازبکستان خریداری می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پالایشگاه نفت ازبکستان قصد دارد تا سال 2020 بیش از یک میلیون تُن محصولات نفتی را برای افغانستان عرضه نماید.

 به گزارش اسپوتنیک، شرکت Trans Asia Resources ، که در اندونزیا ثبت است، قصد دارد تا سال 2020  به میزان 1 میلیون تن محصولات نفتی را از  شرکت پالایشگاه نفت فرغانه(NPZ) در ازبکستان برای افغانستان  تامین کند.  

در اوایل ماه آپریل سال جاری، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان ، توافقانامه‌ مشترک  اقداماتی را برای تعدیل پالایشگاه نفت فرغانه جهت جلب سرمایه گذاری های مستقیم با شرکت Trans Asia Resources امضاء کرد. 

TAPI - اسپوتنیک افغانستان
ازبکستان در پروژه ی تاپی سرمایه گذاری می کند

 

  نماینده پالایشگاه گفت: «شرکت Trans Asia Resources با توافق با مقامات افغان موافقت کرد تا یک میلیون تن محصولات نفتی را برای این کشورعرضه کند. سند مربوطه در تناریخ 17 جولای،  در نخستین نشست کمیته بین دولتی ازبکستان – افغانستان که در چوکات همکاری های اقتصادی و تجاری در تاشکند برگزار گردیده بود، امضا شد.

در نخستین اجلاس کمیسیون بین الحکومتی میان افغانستان و ازبکستان طرفین روی گسترش همکاری های اقتصادی و تجارتی تاکید ورزیدند.  

در این اجلاس، گروپ های کاری مشترک در رابطه به رشد و تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجارتی دو جانبه، رفع موانع ترانزیتی برای انتقال کالاها و اموال تجارتی افغانستان از قلمرو ازبکستان، تطبیق موافقتنامه های همکاری های اقتصادی و تجارتی دوجانبه که قبلا میان طرفین به امضاء رسیده است، همکاری های دوجانبۀ ترانسپورتی، خط آهن و ترانزیتی، ایجاد تسهیلات ویزه برای راننده گان افغان از جانب ازبکستان، افزایش حجم انتقالات میان دو کشور تحت سیستم تیر(TIR)، توسعۀ تبادلۀ اطلاعات گمرکی، همکاری ها در بخش های معادن، پترولیم و نفت و گاز، خرید و فروش گاز مایع از طریق میکانیزم حکومت به حکومت، همکاری های مخابراتی به شمول استفاده از حکومتداری الکترونیکی، همکاری های طرفین در عرصه های انرژی برق، زراعت، آبیاری و مالداری و تورید پنبه خام از افغانستان توسط شرکت های پروسس پنبۀ این کشور بحث و گفتگوی مفصل نمودند.

در اخیر پروتوکول همکاری های اقتصادی و تجارتی که حاوی موضوعات مطروحۀ کمیسیون متذکره بود، بعد از نهائی سازی توسط تیم های تخنیکی هردوجانب، میان افغانستان و ازبکستان به امضاء رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала