ترامپ با ادعای «داشتن پلان» در افغانستان نشان داد که هیچ پلانی ندارد

© AFP 2023 / Nicholas Kammبدترین اشتباه امریکا از دیدگاه ترامپ
بدترین اشتباه امریکا از دیدگاه ترامپ  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنان دونالد ترامپ در مورد توانایی او در پایان جنگ با محو افغانستان از نقشۀ جهان، واکنش‌های فراوانی را در پی داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روز دوشنبه  در دیدار با عمران خان، نخست وزیر پاکستان ابراز داشت که امریکا اگر بخواهد می‌تواند در یک هفته در جنگ افغانستان پیروز شود، اما او تأکید کرد که با این کار نمی‌خواهد ده میلیون تن کشته شوند.

او در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت که ترجیح می‌دهد که با پاکستان همکار شود تا امریکا به جای عملی "ویران کننده" پیروز این نبرد شود. 

او افزود:

«اگر ما بخواهیم که در یک نبرد در افغانستان مبارزه کنیم، من می توانستم پیروز این نبرد در یک هفته شوم. من نمی خواهم که ده میلیون ده تن را بکشم. اگر من بخواهم که پیروز نبرد شوم، افغانستان از کرۀ زمین محو و تمام خواهد شد».

چرا ترامپ خواست که چنین اظهارات را در حضور عمران خان مطرح کند و افغانستان چه راهکاری را باید در برابر این سیاست ایالات متحده بسنجد؟ 

احمد سعیدی کارشناس ارشد مسائل سیاسی  در صحبت با اسپوتنیک گفت:

«این اظهارات آقای ترامپ کاملا غیر مسوٌلانه، مداخله گرانه و به دور از آداب دیپلماتیک، اخلاقی و سیاسی است. ترامپ خواست بدین گونه به مقامات پاکستان به نوعی خوش‌خدمتی کند و این یک جانب مسأله است، جانب دوم این است که آقای ترامپ یک سیاستمدار پوپولیست و عوام‌فریب است و همیشه کوشش دارد تا سیاست‌هایی را نشان دهد و اظهاراتی را مطرح نماید که بیشتر خوراک رسانه‌یی باشد. از نگاه معنویت سخنان ترامپ کدام ارزشی ندارد».

آقای سعیدی می گوید که از سوی دیگر ترامپ خواست به عمران خان بفهماند که حکومت افغانستان برای وی «به اندازه شلغم ارزش ندارد».

سعیدی می‌افزاید:

«تهدید به محو افغانستان از روی زمین چه معنی دارد؟ وقتی تمام فرصت‌ها برای ساختن افغانستان، قربانی اهداف غلط و اشتباه یک مجموعه‌ای تمامیت‌خواه و انحصار طلب در درون نظام می‌شود، نتیجه همین است که دونالد ترامپ گستاخانه به فکر محو افغانستان کشتن ده میلیون انسان دیگر است».

کارشناس می گوید، پس ازاینکه سخنان ترامپ واکنش های گسترده را در جامعه افغانستان رقم زد، حکومت نیز بیدار شد و ابلاغیه‌ای را دراین خصوص صادر کرد. و از آنجایی که حکومت افغانستان یک حکومت بی کفایت، ضعیف و فاقد هرگونه اراده است، به جز صدور ابلاغیه کار دیگری نیز از دستش ساخته نیست.

سعیدی می گوید:

«رهبران سیاسی اکنون باید از اظهارات‌شان خجالت بکشند که می‌گفتند ما پاکستان را به انزوا کشانده‌ایم حالا یکبار دیگر امریکا و پاکستان در تلاشند، سناریوی دهه 90 را در افغانستان تکرار کنند. تعریف و توصیف عمران‌خان از طرف دونالد ترامپ به این معناست که رهبران حکومت وحدت ملی در سیاست داخلی و خارجی، فقط به دنبال توهمات ذهن بیمارشان استند».

اصلا هدف ترامپ از چنین اظهارات  چه بوده و آیا این اظهارات می تواند بیانگر سیاست ایالات متحده دربارهٔ افغانستان باشد؟

سید معروف هاشمی جاهد، رئیس جنبش ملی گرایان افغانستان در صحبت با اسپوتنیک  می‌گوید:

«افغانستان یک کشور مستقل است وایالات متحده امریکا فقط به عنوان یک متحد استراتژیک در حال حاضر در امورافغانستان دخیل است، ازین بیشتر حق هیچگونه دخالت در مسائل داخلی و خارجی افغانستان را ندارد».

آقای جاهد می افزاید که این اظهارات ترامپ مبنی براینکه او قادر است در ده روز در افغانستان صلح را حاکم و جنگ را ختم کند، فقط یک ادعای بی مفهوم است، جنگ افغانستان ابعاد بسیار پیچیده دارد، در قضایای افغانستان کشور های بزرگ منطقه نیز دخیل اند. بدین معنا که امریکا از سال 2001 تا 2019 با حضور در افغانستان، با وجودتمام امکانات و تجهیزات نظامی که در اختیار داشتند، نتوانستند جنگ افغانستان را خاتمه دهند و آنها حتا نتوانستند به هدفی که به عنوان دلیل برای بودن در افغانستان نام میبردند برسند.

کارشناس تصریح کرد:

«دلیل امریکا برای مداخله نظامی در افغانستان محو ونابودی تروریسم بود که در طی 19 سال حضور امریکا در افغانستان تروریسم نه تنها نابود نشد، بلکه روز تا روز رشد کرد و گسترده تر شد، اکنون در افغانستان گروه های تروریستی مختلف که مهمترین شان داعش و طالبان است، ریشه دوانید».

به گفتۀ آقای جاهد امریکا طی تقریبا دو دهه حضورش در افغانستان و درگیری با شورشیان، نه تنها موفقیتی نداشته، بلکه با صرف هزینه هنگفت، وضعیت امنیتی در کشور را با چالش‌های فراوانی روبرو کرده‌است.

«اظهارات اخیر آقای ترامپ کاملا بی مورد بوده و رئیس جمهور امریکا شاید این اظهارات را از روی احساسات مطرح نموده باشند».  

از جانب دیگر به باور این کارشناس این اظهارات ترامپ، نشان از نداشتن برنامه جامعی برای افغانستان است. حضور هژده ساله امریکا در افغانستان، نشان داده که این کشور هیچ موفقیتی نداشته و شورشیان مناطق بیشتری را در اختیار گرفتند.

آقای جاهد می گوید: «او (ترامپ) باید به عنوان رئیس جمهور یک کشور مستقل بخوبی درک می کرد که افغانستان نیز یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی بوده و امریکا چنین حقی را ندارد که بالای یک ملت مستقل بتازد. ما مستعمره ایالات متحده امریکا نیستیم».

به گفته کارشناس، اگر مطلب ترامپ از «10 میلیون» گروه طالبان باشد، این یک محاسبه کاملا غلط است، زیرا شمار طالبان در افغانستان از 40 تا 50 هزار نفر بیشتر نیست و این رقم هیچ معنا و مبنای واقعی ندارد و یک مسأله کاملا گنگ و مبهم است. بنابراین  می توان نتیجه گیری نمود که ترامپ هیچگاهی قادر نخواهد شد جنگ افغانستان را در ده روز خاتمه بخشد. این اظهارات آقای ترامپ در مورد افغانستان فقط نشان دهنده ضعف امریکا در جنگ افغانستان است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала