افتتاح آزمایشگاه‌های مواد ساختمانی در اداره ملی ستندرد

© Photo / Facebook/ANSAافتتاح آزمایشگاه‌های مواد ساختمانی در اداره ملی ستندرد
افتتاح آزمایشگاه‌های مواد ساختمانی در اداره ملی ستندرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تا وقت که، سیستم معیاری‌سازی در کشور تقویه نشود، جلوگیری از تولیدات غیرمعیاری و تورید آن مشکل است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه با ابراز این مطلب در محفلی که به مناسبت افتتاح آزماشگاهای مواد ساختمانی، در اداره ملی و ستندرد تدویر یافته بود، همچنان افزود که با عملی کردن معیارهای جهانی، حقوق استفاده کننده‌گان نیز محفوظ می‌شود.

آقای قیومی، می‌گوید: «ما باید توجه خود را در بخش ستندرد جدی‌تر کنیم، ما باید معلومات خود را در مورد ده کشوری‌که بیش‌ترین اموال از آن‌جا وارد افغانستان می‌شوند را با اداره ملی استندرد شریک سازیم».

مرکز جدید فرهنگی - اسپوتنیک افغانستان
در کابل مرکز جدید فرهنگی روسیه در محل سابق افتتاح شد

با این حال، مسوولان در اتحادیه اروپا، به بلند بردن ظرفیت در اداره ملی ستندرد خبر می‌دهند و می‌افزایند که معیاری‌سازی، برای بازاریابی و رشد تولیدات تجارتی افغانستان مهم است.

پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در کابل اظهار می‌دارد: «ما می‌توانیم با استندردسازی، تولیدات و محصولات را معیاری بسازیم، و این آزمایشگاه‌های جدید در بخش ساختمانی می‌تواند در بخش هم‌کاری کند».

از سویی هم، مسوولان در اداره ملی استندرد، می‌گویند، تاکنون 656 مورد معیاری برای تطبیق شدن را معرفی کرده‌اند و برای عملی کردن همچو موارد به هم‌آهنگی اداره‌های مختلف تأکید دارند.

محمد موسا علمی، رئیس این اداره بیان می‌دارد: «ما برای به میان آوردن استندردها تلاش‌های خود را می‌کنیم، اما برای عملی کردن آن هم تلاش نیاز است و کار عملی آن نیز آغاز می‌شود».

همچنان، این مسوولان می‌افزایند که کارمندان این اداره برای نظارت از عملی کردن معیارها در بازارهای کشور نیز کار شان را آغاز کرده اند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا که همکار نزدیک اداره ملی استندرد است، می‌گوید که برای بهبود بازرگانی و افزایش سرمایه‌گذاری ها درافغانستان، نیاز است که حکومت سهولت‌های بیشتری را برای بخش خصوصی فراهم سازد. این آزمایشگاه‌ها نیز با پول تمویل شده این نهاد ساخته شده اند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала