تداوم قطع شبانۀ خدمات مخابراتی؛ بلخ در کنترول کیست؟

تحقیقات بزرگ رابطه سرطان و تیلفون های موبایل تائید کرده اند
عضو شوید
برای چندمین روز پیاپی، شبکه‌های مخابراتی به قطع خدمات شبانۀ خود در ولایت بلخ ادامه داده اند و به اعتراض مردم این ولایت توجه نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، مسوولین در ولایت بلخ، روز (دوشنبه، ۳۱ سرطان) از قطع فعالیت شبکه های مخابراتی دراین ولایت خبر دادند و به تعقیب این خبر گفته شد که مقامات محلی این ولایت فعالیت شبکه های مخابراتی را متوقف و دفترهای این شبکه ها را نیز مهر و لاک کرده است.

این عملکرد شرکت های مخابراتی برای مردم مشکلات جدی خلق کرد که در نتیجه به انتقاد شدید مردم مواجه شدند.

این که چرا طالبان از فعالیت شبکه های مخابراتی، شبانه ترس و هراس دارند، منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ به به خبرگزاری اسپوتنیک، اظهار نظر نکرد و اما گفت:

«ما بیشتر تمرکزما روی آسایش مردم ما است تا آنها به شبکه های مخابراتی و انترنیت دسترسی داشته باشند و همکار دولت برای تامین امنیت باشند».

سخنگوی والی بلخ می‌افزاید:

«آقای والی بخاطر روشن شدن علت توقف فعالیت شبکه های مخابراتی، نماینده‌های این شرکت‌ها را به مقر ولایت و یک جلسه اضطراری دعوت کرد. این نمایندگان به والی گفتند که ما از یک آدرس نا مشخص از طریق تیلفون از سوی یک زن تهدید شدیم، اما مشخص نشد که شخص تهدید کننده همکار گروه طالب بوده یا خیر».

سخنگوی والی بلخ  افزود؛ با تماس گرفتن شخص نامعلوم به یکی از شرکت‌های مخابراتی، همزمان هر چهار شرکت (روشن، افغان بی سیم، ام تی ان و اتصالات) فعالیت‌های شبانه خود را در این ولایت متوقف کردند.

به گفته وی به غیر از همین تماس مرموز دیگر در ولایت بلخ هیچ تهدیدی به موسسات دواتی و غیر دولتی مشاهده نشده است.

آقای منیر فرهاد در پرسش به اینکه شبکه های مخابراتی در ولایت بلخ دستور طالبان را اجرا می کنند یا از مقامات ولایت را، در پاسخ  گفت؛ ملاحظه ما هم همین است که اگر شبکه های مخابراتی زیر چتر بیرق و حاکمیت جمهوری اسلامی افغانستان فعالیت می کنند باید فرمان اداره محلی بلخ را پذیرفته و کار و فغالیت خود را پیش ببرند.

وی گفت دیروز از نماینده های این شبکه ها خواسته شد بود که فعالیت های خود را شبانه متوقف نکند، اما آنها خواست والی ولایت که نماینده رسمی رییس جمهور است، نادیده گرفتند و فعالیت های خود را متوقف کردند.

آقای منیر فرهاد، علت متوقف شدن فعالیت شبکه های مخابراتی را نقض قانون توسط خود این شرکت ها می داند و می گوید که عامل اصلی این تهدید شرکت های مخابراتی است که با پخش کردن سیم کارت های راجستر ناشده این تهدید را برای خود ببار آورده اند.

وی اضافه کرد که اگر شرکت های مخابراتی سیم کارت های خود با ثبت بیومتریک توزیع می کردند، آنها حالا به چنین مشکل مواجه نمی شدند.

آقای منیر فرهاد اظهار داشت که اداره «اترا» که یک نهاد مستقل است، بارها شرکت‌های مخابراتی را به دلیل نقض قانون مخابراتی تنبیه و جریمه شده اند، اما باز هم  فروش سیم کارت های غیر قانونی را متوقف نکردند.

در حال حاضر حکومت محلی بلخ بطور جدی همه کار کردها این شرکت ها تحت مدیرت قرار خواهد داد تا نتوانند سیم کارت راجستر ناشده در بازار عرضه کنند و برعلاوه باید فعالیت این شبکه مانند سابق بطور 24 ساعته دوباره آغار شود.    

با این حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان* در مورد قطع فعالیت شبکه های مخابراتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«در بعضی از ولایات و ولسوالی‌ها که امریکا و دشمنان دیگر از زیگنال‌های تیلفونی بخاطر حملات و بمباردمان ها بر مردم ملکی استفاده سو می‌کنند و ما از این جریان آگاهی پیدا می کنیم، مجور می شویم که فعالیت شبکه های تیلفونی را متوقف کنیم. به همین دلیل است زمانی که ما اطلاع دریافت کنیم که دشمن (امریکا) قصد حمله بر مردم غیر نظامی را دارند و میخواهند به مردم آسیب برسانند، ما بخاطر حفاظت از جان مردم غیرنظامی یک زمان محدود فعالیت شبکه های مخابراتی را تا که تهدید رفع شود، متوقف می کنیم».

مجاهد، علت قطع موقتی شبکه های مخابراتی را استفاده امریکا از این شبکه ها برای رد یابی طالبان می داند.

قطع این شبکه‌های اعتراض فراوان شهروندان بلخ را در پی داشته است.

یاسین باشندۀ بلخ به اسپوتنیک می‌گوید که زندگی آن‌ها با این وضعیت مختل شده و با قطع شدن شبانۀ مخابرات خاطرات سیاه زندگی در قرن بیست و زیر سایۀ سیاه حکومت رژیم طالبان برای مردم تازه می‌شود.

طالبان پیش از این نیز با حمله بر مراکز عام‌المنفعه و واژگون کردن پایه‌های انتقال برق، بارها خدمات را برای مردم به مشکل مواجه کرده اند.


* طالبان - گروه ممنوع در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала