اسلام آباد ریسک دریافت گاز از خاک افغانستان را نمی پذیرد

© Sputnik / Vladimir Vyatkinاسلام آباد ریسک دریافت گاز از خاک افغانستان را نمی پذیرد
اسلام آباد ریسک دریافت گاز از خاک افغانستان را نمی پذیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسلام آباد ریسک انتقال پروژه گازی این کشور از افغانستان که در حال جنگ هست، را نخواهد پذیرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، مقام های پاکستان به ترکمنستان اعلام کردند، که اسلام آباد ریسک انتقال پروژه گازی 8 میلیارد دالری این کشور از افغانستان که در حال جنگ هست را نخواهد پذیرفت.

طبق این گزارش، پاکستان اعلام کرده است که در صورتی که در زمینه انتقال گاز به دلیل جنگ در افغانستان وقفه ایجاد شود، این ترکمنستان است که باید هزینه‌ای این توقف را پرداخت کند.

مشاور ارشد «عمران خان» در این پیوند به د نیوز گفت: مقام های اسلام‌آباد به طور شفاف به طرف ترکمنستانی اعلام کردند، که تعهد مالی پاکستان برای پروژه تاپی زمانی آغاز می‌شود که خط لوله تاپی به مرز این کشور رسیده باشد.

همچینن پاکستان در مورد قیمت گاز با مقام های ترکمنستان اعلام کرده است که باید در مورد نحوه قیمت گذاری بازنگری شود، و طبق فرمول حاضر قیمت گاز بسیار بیشتر از مقدار فعلی خواهد بود.

تاپی؛ بهانۀ تازه برای تداوم حضور امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تاپی؛ بهانۀ تازه برای تداوم حضور امریکا در افغانستان

نادم بابار مشاور ارشد عمران خان در زمینه قیمت گاز گفت: پیش از اجرا شدن این پروژه در خاک پاکستان باید نحوه قیمت‌گذاری گاز تعیین شود.

به نوشته این رسانه پاکستانی، قرار است یک هئیت بلندپایه ترکمنستانی برای سوالات مطرح شده راهی پاکستان شوند.

این مقام بلندپایه پاکستان اعلام کرد: 7 ماه پیش نامه ای به مقام های ترکمنستان در مورد مذاکره بر سر نحوه قیمت گذاری گاز پیش از ساخت تاپی در خاک پاکستان به این کشور ارسال شده است.

با افزایش ریسک انتقال گاز از افغانستان، مقام های ترکمنستان اعلام کردند که اسلام آباد باید این موضوع را از کابل بررسی کند،‌ اما مقام های پاکستان اعلام کردند که گاز از ترکمنستان خریداری شده و زمانی حاضر به پرداخت هزینه خواهند بود که گاز وارد خاک این کشور شده باشد و به دلیل جنگ در افغانستان پاکستان حاضر به پذیریش ریسک انتقال گاز نیست.

همچنین این موضوع در سفر اشرف غنی به پاکستان به طرف افغانستانی منتقل شده و قرار است نشستی در این زمینه میان ترکمنستان و افغانستان برگزاری شود و همچنین مقامات ترکمنستان آمادگی خود را برای بررسی مجدد قیمت گاز اعلام کردند.

طبق این گزارش، نحوه قیمت‌گذاری گاز از طریق تاپی پیش مشخص شده بود، اما سه کشور خریدار این گاز یعنی هند، پاکستان و افغانستان اعلام کردند که باید دوباره در مورد نحوه قیمت گذاری مذاکره شود.

در همین حال، کشور ایران خواهان عبور این خط لوله گاز از خاک این کشور است.

یادآوری می کنیم، که پروژه تاپی قرار است گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل کند، اما موضوع ناامنی در افغانستان بزرگترین مانع برای اجرای این طرح منطقه ای اعلام شده است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала