اختلاف اتمر و نور؛ دلیل احتمالی آغاز نشدن کمپاین «صلح و اعتدال»

© Sputnikعطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت ملی اسلامی افغانستان
عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت ملی اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اختلافات بین اتمر و نور باعث تأخیر آغاز پیکارهای انتخاباتی تیم صلح و اعتدال گردید.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، قرار بود دستۀ انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری محمد حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، نُخستین برنامۀ پیکارهای انتخاباتی‌اش را امروز(دوشنبه، ۷اسد) در تالار لویه جرگه برگزار کند، اما منابع نزدیک به عطا محمد نور می‌گویند که به علت اختلاف‌ها میان وی و حنیف اتمر این برنامه به تأخیر افتاد.

اتمر: حکومت نامشروع نمی‌تواند انتخابات مشروع برگزار کند. - اسپوتنیک افغانستان
اتمر: حکومت نامشروع نمی‌تواند انتخابات مشروع برگزار کند

این منابع، می‌افزایند که این اختلاف‌ها دربارۀ معرفی شدن آقای نور در دستۀ انتخاباتی صلح و اعتدال هم‌چون نخست‌وزیر و نیز چاپ تصویر عطامحمد نور در تصویرهای انتخاباتی حنیف اتمر بوده‌است.

به گفتۀ این منابع، هرگونه تصمیم دربارۀ یک‌جا شدن با دستۀ انتخاباتی محمد حنیف اتمر از سوی عطامحمد نور و محمد یونس قانونی یک‌جا بوده‌است و یکی بی دیگرش در این دسته  انتخاباتی حضور نخواهند داشت.

در همین حال، سخن‌گوی محمد حنیف اتمر این اختلاف‌ها را رد می‌کند و می‌گوید که معرفی شدن عطا محمد نور همچون نخست وزیر در دستۀ انتخاباتی حنیف اتمر پس از اعلام منشور این دسته انتخاباتی روشن خواهد شد.

قادرشاه، سخن‌‎گوی دستۀ انتخاباتی اتمر در ای باره افزود: «در تیم، روی تمامی مورد اجماع وجود دارد. در این موارد، هیچ نوع مشکلات وجود ندارد. خبری که به شما رسیده و دوستان در این باره نگران استند، باید بگویم که این موارد قطعأ وجود ندارد».

کرزی: در انتخابات ریاست جمهوری آینده اشتراک نمیکنم - اسپوتنیک افغانستان
کرزی حمایت از حنیف اتمر در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد

با این همه، پس از چاشت امروز، منابع نزدیک به عطامحمد نور گفتند که اکنون این اختلاف‌ها از میان برداشته شده‌اند، اما روشن نشده‌است که چه زمانی نخستین نشست پیکارهای انتخاباتی این دستۀ انتخاباتی برگزار خواهد شد.

بلقیس روشن، عضو مجلس نیز افزود: «وقتی این‌ها بین خود و به وعده‌های خود پایبند نباشند، شما فکر کنید که برای مردم این‌ها چقدر وعده‌های دروغین خواهند داد.»

از سویی دیگر، شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که سیزده نامزد عضویت آن را دارند، هشدار می‌دهد که اگر رئیس‌جمهور دربارۀ شفافیت انتخابات و جلوگیری از مداخله در انتخابات اطمینان ندهد، این شورا انتخابات را تحریم خواهد کرد.

شهاب حکیمی، سخن‌گوی این شورا بیان داشت:«انتخابات اگر [برگزار] می‌شود، شفاف و عادلانه [برگزار] شود؛ اگر این کار نشود بنأ روز پنج‌شنبه، کاندیدان می‌نشینند و فیصلۀ کاملأ نهایی خودرا به مردم افغانستان اعلام خواهند کرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала