آمار مایوس کننده اداره یوناما از تلفات در افغانستان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzada آمار مایوس کننده اداره یوناما از تلفات در افغانستان
 آمار مایوس کننده اداره یوناما از تلفات در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در طول ۶ ماه نخست سال روان ۳۸۱۲ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که خشونت‌ها در افغانستان تنها در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۸۱۲ کشته و زخمی برجا گذاشته است.

اداره یوناما در افغانستان اعلام کرده است که به اساس آخرین گزارش ۳۸۱۲ غیرنظامی در افغانستان به اثر رویدادهای خشونت‌بار و هراس‌اگنانه کشته و زخمی شده اند.

در خبرنامه آمده است که در ۶ ماه نخست سال روان ۱۳۶۶ غیرنظامی کشته و ۲۴۴۶ غیر نظامی دیگر مجروح شده اند.

در اعلامیه همچنان آمده است که آمار قربانیان سال روان در مقایسه با ۶ ماه نخست سال پار، ۲۷٪ کاهش را نشان میدهد اما آمار قربانیان در ربع دوم سال روان در مقایسه با ربع نخست همین سال ۲۷٪ افزایش را نشان میدهد.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: «همه پیام نماینده های افغان در گفتگوهای دوحه را به صورت واضح و رسا شنیدند – تلفات افراد ملکی را به صفر برسانید».

یاماموتو که رئیس یوناما نیز می باشد تاکید کرد: ما از تمام گروه های درگیر می خواهیم تا به این امر مهم توجه کنند و به خواست افغان ها برای اقدامات فوری جهت کاهش آسیب های وحشتناکی که اعمال می شود، پاسخ دهند.

در گزارش امده است که از اول سال روان میلادی الی اخر ماه ژون عناصر مخالف دولت باعث کشته و زخمی شدن ۱۹۶۸ فرد ملکی شده اند.

در همین گزارش همچنان ۱۳۹۷۸ مورد تلفات افراد ملکی را به نیروهای طرف‌دار دولت نسبت داده اند که در مقایسه با ۶ ماه نخست سال پار،‌ ۳۱ در‌صد افزایش را نشان می‌دهد.

در اعلامیه همچنان آمده است که عملیات های هوایی باعث ۵۱۹ مورد تلفات افراد ملکی شده اند که از این جمع ۳۶۳ کشته و ۱۵۶ تن دیگر مجروح گردیده اند.

یوناما ۸۳ درصد تلفات افراد ملکی از اثر عملیات های هوایی را به نیروهای نظامی بین المللی، نه درصد به نیروی هوایی افغان و هشت درصد باقیمانده را به گروه های نامشخص طرفدار دولت نسبت داده است.

لازم به ذکر است، با آنکه مذاکرات متعدد در پایتخت کشور های مختلف با طالبان صورت گرفت، اما این گروه تا به حال حاضر به انعطاف پذیری نمی باشند و به کشتار نظامیان و مردم غیر نظامی لجوجانه ادامه می دهند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала