آمادگی سازماندهنده حملات 11 سپتامبر برای شهادت علیه عربستان

© AFP 2023 / Stan Honda آمادگی سازماندهنده حملات 11 سپتامبر برای شهادت علیه عربستان
 آمادگی سازماندهنده حملات 11 سپتامبر برای شهادت علیه عربستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خالد شیخ محمد، سازماندهنده حملات 11 سپتامبر حاضر است در صورتی که دولت امریکا از اعدام او صرفنظر کند، علیه عربستان سعودی شهادت بدهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال خالد شیخ محمد،  از او به عنوان مغز متفکر حملات 11 سپتامبر یاد می شود، گفته که حاضر است در صورتی که دولت آمریکا از اعدام او صرفنظر کند، به خانواده قربانیان این حادثه و برای تحت پیگرد قانونی قراردادن عربستان کمک کند. 

این پیشنهادی که شیخ محمد اظهار داشته در شکایتی که جمعه گذشته، خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر در دادگاهی در نیویورک ارائه کردند، مطرح شده است.

خالد شیخ محمد از بلندپایه ترین اعضای القاعده است که در سال 2003 در پاکستان دستگیر شد.

پیش تر مقام های آمریکایی اعلام کرده بودند: طراح حملات یازده سپتامبر 2001 اگر گناهکار شناخته شود، احتمالا اعدام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شکوائیه خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر عربستان سعودی را به هماهنگی در اجرای این حملات متهم می کند.

حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 - اسپوتنیک افغانستان
رهائی تروریست 11 سپامبر امریکا از محبس

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا روز دوشنبه با امضای طرح صندوق پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001، این طرح را به قانون تبدیل کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا امروز این طرح را به قانونی تبدیل کرد که 73 سال دیگر اعتبار دارد.

براساس این قانون، هر کسی که از حملات 11 سپتامبر صدمه فیزیکی دیده باشد یا خانواده های قربانیان این حملات، تا مدت 73 سال آینده از دولت آمریکا غرامت دریافت می کند.

11سپتامبر سال 2001 میلادی نقطه عطفی در سیاست جهانی بود. گرچه امریکا از این موقعیت برای پیشبرد راهبردهای جهانی خود استفاده کرد اما سرانجام به شکست سیاست های یکجانبه این کشور و ایجاد جهانی خشن تر و ناامن تر منجر شد.

لازم به ذکر است که این رخداد بیش از 3 هزار کشته و 6 هزار مجروح برجای گذاشت اما اثرات و پیامدهای آن در عرصه بین المللی بسیار فراتر از امریکا رفت. به عبارت دیگر، مجموعه حملات تروریستی موجب تغییراتی اساسی در سیاست های بین المللی شد.

با این حال بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند اگرچه آمریکا توانست جنگ با تروریسم را با این واقعه توجیه کند اما در مقابل موج ترور و خشونت به سرتاسر جهان گسترش پیدا کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала