چرا ماده مخدر «شیشه» در ایران ارزان شد؟

© Fotolia / CreativaНаркотические вещества
Наркотические вещества - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران می گوید که از 60 هزار متعاد در این کشور از دلو سال گذشته 50 هزار تن آنها جمع آوری شده اند، که 10 هزار از این متعادین به بیماری های اچ آی وی یا هپاتیت گرفتار اند و وزارت صحت این کشور باید برای ایجاد مکان ها ویژه ای برای نگهداری و درمان آنها اقدام کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از ایسنا، مومنی می گوید که براساس قانون متعادان از یک ماه تا سه ماه و حداکثر شش ماه نگهداری و دوباره رها می شوند اما در مدت درمان نمی شوند مجبور اند برای کسب درآمد دست به سرقت، کلاهبرداری یا زورگیری کنند اما به اصلاح قانون دستگاه های مرتبط تا زمانی که مطمین نشوند معتاد درمان نشده و مهارت نیاموخته اند وی آزاد نمی کنند.

هلمند - اسپوتنیک افغانستان
دو کارخانه بزرگ تولید مواد مخدر در هلمند از بین برده شد

دیبر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایرن می گوید که به طور میانگین 24 سال و چنده ماه است که براساس بررسی های مرکز مبارزه با مواد مخدر این کشور از سال 86 تا 97 به طور میانگین 5 درصد رشد مصرف مواد مخدر از نظر کمی افزایش یافته و از نظر کیفی نیز سنتی و صنعتی تغییر کرده است.

وی می گوید: خوشبختانه بیست فصید از متعادان دوباره به چرخه اعتیاد باز نمی گردند.

وی افزود: در سال ۲۰۰۰ میلادی­ ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شد اما اکنون به ۹ هزار تن رسیده است. قاچاق شیشه کنترل شده و کشفیات ما دراین زمینه ده برابر شده است.  در چهار ماه سال گذشته ۵۰۰ کیلو شیشه کشف کرده‌ایم اما امسال­ و در این مدت پنج هزار کیلو شیشه کشف کرده‌ایم. این در حالیست که به دلیل چند برابر شدن لابراتوارهای تولید شیشه و افزایش بسیار زیاد ورود پیش سازه های مواد صنعتی مخدر از هند و پاکستان به افغانستان هزینه‌های تولید شیشه با افزایش تولید کاهش یافته است.

مومنی افزود: این موضوع موجب کاهش قیمت شیشه در کشور ما شده­ است اما بقیه مواد مخدر روند افزایشی قیمت دارند. همچنین شیوع مواد روان گردان افزایش نیافته و آهنگ رشد آن کنترل شده است.

وی با بیان اینکه ۴۵ تا ۵۰ درصد کل مواد مخدر افغانستان از ایران عبور می کند و اگر جمهوری اسلامی با آن مقابله نکند اروپا ضربات سختی می‌خورد گفت: زمانی که محموله‌هایی از قاچاقچیان مواد مخدر کشف می شود مسئولان کشور مقصد را دعوت می کنیم و به آنها نوع محموله و مقصد آن را اعلام می کنیم و از آنها می خواهیم با توزیع کنندگان این محموله ها در کشورشان برخورد کنند و به ما گزارش دهند اما نه تنها گزارشی داده نمی‌شود بلکه چند ماه­­ بعد می بینیم دوباره محموله به همان مقصد ارسال شده است که این نشان دهند ضعف کشورها در مقابله با قاچاق مواد مخدر است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала