چه کسی افغان‌ها را بیشتر می‌کشد؟

© AP Photo / Rahmat Gulافزایش تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های نیروهای افغان و ناتو
افزایش تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های نیروهای افغان و ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس گزارش نشرشده توسط یوناما مبنی بر افزایش بی‌پیشینه تلفات ملکی در افغانستان، بیشتر افراد ملکی در عملیات‌های نیروهای افغان و ناتو به قتل می‌رسند.

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز سه‌شنبه ۸ اسد، با نشر یک گزارش نوشته است که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹، نیروهای افغان و متحدین بین‌المللی شان نسبت به گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی، افراد ملکی را به قتل رسانیده اند.

پس از گذشت ده سال، این نخستین بار است که تلفات افراد ملکی در افغانستان به این حد افزایش یافته است.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که در نیمه نخست سال جاری به تعداد ۴۰۳ فرد ملکی توسط نیروهای افغان و ۳۱۴ تن دیگر توسط نیروهای خارجی در افغانستان کشته شده است که مجموع آن ۷۱۷ فرد ملکی می‌شود. این در حالی است که گروه طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این مدت ۵۳۱ فرد ملکی را به قتل رسانیده اند.

ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
واکنش ارگ به گزارش یوناما در مورد کشتار غیرنظامیان

گزارش یوناما در مورد تلفات افراد ملکی در پی عملیات هوایی در حالی منتشر می‌گردد که در این اواخر عملیات هوایی نیروهای امنیتی بر مواضع مخالفان مسلح افزایش یافته و بر بنیاد گزارش‌ها  در تازه ترین مورد یکشبنه شب هفته جاری در نتیجه عملیات هوایی نیروهای امنیتی، چندین فرد ملکی در ولسوالی سیاگرد ولایت پروان جان باختند.

عبدالظاهر سالنگی، نماینده مردم ولایت پروان در مجلس نمایندگان افغانستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک با تایید کشته‌شدن سه فرد ملکی در ولسوالی سیاگرد ولایت پروان گفت که این افراد هنگامی کشته شدند که به خانه یکی از سردسته‌های طالبان به مهمانی رفته بودند.

آقای سالنگی گزارش یوناما در رابطه به تلفات ملکی در افغانستان را "غرض‌آلود" و نادرست خوانده، رد کرد.

وی خاطر نشان ساخت که اگر تنها حملات تروریستی در شهر کابل که در جریان سال جاری صورت گرفته، مد نظر گرفته شود، "بیشتر از یک‌هزار فرد ملکی در حملات انتحاری و تروریستی کشته شده اند".

وی افزود:

"در کشتار مردم افغانستان کشورهای همسایه، از شمال و جنوب و از شرق و غرب از چهار طرف افغانستان دخیل اند که این را ما همیشه گفته ایم و حالا نیز پنهان نمی‌کنیم".

این عضو مجلس نمایندگان در مورد تلفات افراد ملکی در نتیجه عملیات‌های نیروهای افغان و خارجی گفت: "طبیعتاً قوای امنیتی افغانستان و جامعه جهانی باید احتیاط جدی به خرج دهند تا تلفات ملکی کاهش یابد، اما یک مشکل بزرگ اینست که دشمنان مردم افغانستان از خانه‌های ملکی استفاده می‌کنند و ضربات سنگین به قوای امنیتی افغانستان وارد می‌کنند. قوای امنیتی افغانستان گاه و ناگاه عملیات بالمثل را انجام می‌دهند".

در همین حال دولت افغانستان در این گزارش را ناقص خوانده است. صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهوری افغانستان گفته است:

«ملاحظات جدی روی میکانیزم جمع آوری آمار وارقام و مستند سازی تلفات افراد ملکی در گزارش اخیر یوناما وجود دارد ونقایصی در آن است که باید به آن توجه شود. اگر شمار تلفات افراد ملکی در نتیجه حمله های طالبان در یک هفته و به ویژه در سه روز اخیر را با گزارش گذشته یوناما مقایسه کنیم تفاوت زیادی رونما می‌گردد».

آقای صدیقی تأکید کرد که حکومت میکانیزم وپالیسی مشخص برای حفاظت از جان ومال مردم ملکی روی دست دارد.

جنرال عبدالواحد طاقت، کارشناس امور نظامی در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک می‌گوید که لشکر جنگ تحت هر نامی که باشد همه یک لشکر است و از یک منبع که سی آی ای، ام آی ۶ و آی اس آی و استخبارات منطقه است تمویل می‌شوند و مردم افغانستان را قتل عام می‌کنند.

به باور آقای طاقت، یگانه راه حل کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان اخراج نیروهای خارجی از کشور است. وی گفت:

"نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند، تمام نیروهای ناتو در راس ایالات متحده امریکا باید از افغانستان خارج شوند، اگر کمک لوژستیکی می‌کنند، خوب اگر نمی‌کنند نیز باید این‌جا (در افغانستان) نباشند. طالبان، القاعده، داعش و دیگران همه لشکر آنها است که بهانه حضور نظامی شان (نیروهای ناتو) در افغانستان است".

این کارشناس امور نظامی افزود: "پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان و منطقه، پاکستان نیز حد خود را می‌شناسد، ایران هم و کشورهای دیگر هم، ما با هلاکت روبرو نمی‌شویم بلکه برعکس از خود دفاع می‌کنیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала