خروج قریب الوقوع نیروهای امریکا از افغانستان

CC BY 2.0 / U.S. Navy photo/Lt. Chad A. Dulac / Headed homeخروج نیروهای امریکا از افغانستان
خروج نیروهای امریکا از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر امریکا در مذاکرات با طالبان به نتیجه برسند، هزاران سرباز امریکا از افغانستان خارج می گردند.

اسپوتنیک به نقل از euronews، امریکا که مدت‌هاست بر سر توافق صلح و پایان مناقشه خونین در افغانستان با طالبان گفتگو می کند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هزاران نفر از نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان امیدوارند که این بار با امریکا به توافق برسند

برخی رسانه های محلی در افغانستان نیز اعلام کرده اند که توافق اولیه میان واشنگتن و طالبان برای خروج نیروهای نظامی امریکا از این کشور حاصل شده و به موجب آن طالبان موظف به قبول تعهداتی از جمله رعایت آتش بس و نیز قطع همکاری با القاعده شده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی تاکید کرده است که بر اساس پیشنویس توافق صلح در افغانستان، طالبان ملزم به قطع ارتباط و همکاری با القاعده خواهد بود و در ازای آن واشنگتن بخشی از نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

در این گزارش به نقل از واشنگتن پست آمده است که با حصول توافق اولیه بر سر صلح در افغانستان، شمار سربازان امریکائی از 14000 نفر به 8000 تن کاهش خواهد یافت. طالبان نیز بر اساس این توافق آتش بس را اجرا و رعایت خواهد کرد و به هرگونه ارتباط با گروه جهادی القاعده پایان خواهد داد.

شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
آغاز دوبارهٔ مذاکرات صلح امریکا و طالبان در اوج خشونت‌ها

فرانس پرس همچنین با استناد به گزارشی از شبکه فاکس نیوز به نقل از یک مسئول آمریکایی آورده است که «هشتاد تا نود درصد توافق صلح با طالبان» به انجام رسیده اما «راه برای ده تا بیست درصد باقی مانده کمی و دشوار است.»

بر اساس این توافق طالبان طی ماه های آینده باید بر سر مذاکرات صلح با دولت مرکزی افغانستان مستقیم گفتگو کند، مسئله ای که شورشیان اسلام گرای درگیر با دولت کابل تاکنون از تن دادن به آن خودداری کرده اند.

طالبان دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را مشروع نمی داند و تا کنون از هرگونه مذاکره مستقیم با دولت مرکزی سرباز زده است.

گفته می شود که نیروهای طالبان در دور جدید گفتگوهای صلح قرار است بار دیگر در دوحه با نمایندگان امریکائی دیدار و گفتگو کنند. آخرین دور گفتگوهای دو طرف روز هشتم جولای به پایان رسیده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала